✓ اسناد در وجه حامل در قانون تجارت

دوستان عزیز شما از اسناد تجاری در وجه حامل چه‌ می‌دانید! هم‌اکنون کمتر فردی را می‌توان پیدا کرد که در ارتباط تجاری‌اش از سند تجاری بهره‌گیری نکند. آشنایی نسبت به این اسناد و نکات حائز اهمیت بهره‌گیری از آن‌ها از بروز بسیاری از مشکلات حقوقی که در ارتباط با اسناد تجاری وجود دارد، پیش‌گیری می‌نماید. با گوشه چشمی به پرونده‌های مطروحه در دادگاه‌های ایران متوجه خواهیم شد که اسناد تجاری هنوز هم ازجمله موضوعات و مباحث پر مخاطره و پرچالش در کشور است.

به عبارتی افراد بدون داشتن اطلاعات لازم و مکفی در حیطه این اسناد و ویژگی‌های آن‌ها اقدام به کارهایی چون؛ صدور، ضمانت و ظهرنویسی می‌نمایند. بله، در نهایت آنچه که رخ می‌دهد مقابله با مشکلات و دردسرهای عظیم است.

اسناد در وجه حامل در قانون تجارت

یک نمونه متداول :

از این قبیل اسناد تجاری در وجه حامل می‌باشد. در این قبیل اسناد، اسم صاحب سند در سند نگارش نخواهد شد و هر فردی آن را در اختیار داشته باشد در واقع مالک به شمار می‌رود. بله همین موضوعات است که می‌تواند سرچشمه بسیاری از مشکلات بشود! پس بهتر است امتداد این متن از خود را در سروش عدل به اسناد در وجه حامل در قانون تجارت اختصاص بدهیم. ممکن است که شما هم با این چالش‌ها روبه‌رو شده باشید. بنابراین بهتر است ما را در ادامه مطلب همراهی بنمایید.

» سند در وجه حامل به چه معنا است!

اسناد تجاری در وجه حامل اسنادی می‌باشند که اسم مالک برروی آن‌ها نگارش نمی‌گردد. حال از سویی هم قابل پرداخت به حامل است. مگر به هنگامی‌که سند از جانب مقامات قضایی و حقوقی توقیف گردیده باشد. گاهاً هم در صورتی‌که در دادگاه رسیدگی کننده محرز بشود که دارنده مالک سند نمی‌باشد. البته برخی از اوقات هم امکان دارد حامل از دادن سند امتناع ورزد. اسناد در وجه حامل را می‌توان به آسانی و بدون نیازمندی به رعایت هیچ نوع تشریفات و ضوابطی به واسطه‌ی قبض و اقباض به فردی دیگر منتقل نمود.

به عبارتی اسناد در وجه حامل، منحصر به نوع خاصی از سند نمی‌باشد. پس هر سندی که براساس قانون، مانعی در صدور آن در وجه حامل نباشد، از قابلیت صدور در وجه حامل برخوردار خواهد بود. چند نمونه بارز از اسناد در وجه حامل از فرار ذیل است؛

  • سفته در وجه حامل؛

شما می‌توانید سفته را در وجه حامل صادر بنمایید. به بیانی بهتر و صریح‌تر صادر کننده تعهد می‌دهد که در سررسید مقرر، ثمن معین گردیده در سفته را به هر فردی که آن را در اختیار خود دارد، پرداخت کند.

  • سهام بی‌نام کمپانی‌های بازرگانی

چنانچه که سهام بی‌نام باشد، یکی از اسناد تجاری در وجه حامل محسوب خواهد شد. البته که آن نیز به آسانی قابل انتقال به فرد دیگری است. ولی گونه دیگری از سهام، یعنی آن‌که سهام با نام به چشم می‌خورد که انتقال دادن آن به فردی دیگر میبایست داخل دفتر سهام کمپانی ثبت گردد.

  • برات

داخل قانون قید نشده است که برات را می‌توان در وجه حامل صادر نمود. ولو در عمل همانند برات به واسطه‌ی برات‌کش صادر و نیز در اختیار دارنده برات واقع می‌شود. بنابراین می‌توان نام دارنده برات را در برات ذکر نکرد. تا روزی که برات میبایست به قبولی برات گیر رسد و از برات تحت عنوان سند در وجه حامل بهره گرفت.

  • اسناد خزانه

این اسناد در واقع اسناد بی‌نامی هستند که در وجه حامل قابل پرداخت می‌باشند و برای تأمین احتیاجات مالی خزانه دولت منتشر می‌شود.

اسناد در وجه حامل در قانون تجارت

» آیا ممکن است چک در وجه حامل صادر بشود!

بنابر ماده‌ی ۳۱۲ قانون تجارت چنین بیان می‌دارد که؛ «چک ممکن است در وجه حامل یا شخص معین یا به حواله کرد باشد و ممکن است به صرف امضاء در ظهر به دیگری منتقل شود.» بدین هنگام هر فردی چک را در دست خود داشته باشد، مالک آن به شمار می‌رود. پس می‌‌تواند در راستای گرفتن ثمن آن به بانک رجوع بنماید.

حال بنابر تبصره یک ماده‌ی ۲۱ مکرر قانون چک نوین، آن دست از چک‌هایی که صادر خواهند گردید، مؤظف به تسویه صرفاً در وب‌سایت چکاوک و براساس وجه و تاریخ مندرج در وب‌سایت و در وجه دارنده پایانی می‌باشند. به گونه‌ای که از این تاریخ به بعد، صدور چک در وجه حامل منع خواهد گردید. از این جهت اگر که فردی بخواهد چکی را از تاریخ بیست و یک آذر ماه سال ۱۳۹۹ به بعد صادر کند، میبایست وارد وب‌سایت‌ چکاوک گردیده و ثمن چک را قید نماید. حال می‌باید ذی‌نفع را معین نموده و بعد از آن، فعالیت فیزیکی صدور چک را در پیش گیرد.

بله این موارد تنها بعضی از نمونه‌های اسناد تجاری در وجه حامل تلقّی می‌شود. تمامی این‌ها در قانون تجارت و دیگر قوانین جمهوری اسلامی ایران مورد اشاره قرار گرفته است. البته اگر که شما در ارتباط با صدور اسناد نام برده شده و بهره‌گیری از آن‌ها پرسشی دارید، می‌توانید با مشاوران حقوقی ما در سروش عدل در ارتباط باشید.

» اسناد در وجه حامل و چند نکته در ارتباط با آن

اسناد تجاری هم‌اکنون جزئی جدای ناپذیر از معاملات مردم گردیده‌اند. افراد اعم از حقیقی و حقوقی هر یک به شیوه‌ای در کسب و کار خود با این اسناد ارتباط دارند و از آن‌ها بهره می‌گیرند. هریک از اسناد نام برده شده خصوصیات و نکات فنی و حرفه‌ای مخصوص به خود را شامل می‌شوند. بله، در زمان بهره‌گیری شما مؤظف به رعایت آن‌ها خواهید بود. بهتر است در این قسمت از مطلب خود شما را با برخی از نکات مهم و خصوصیات اسناد تجاری در وجه حامل آشنا سازیم.

  • پرداخت وجه سند در برابر رسید

بنابر ماده‌ی ۳۲۱ قانون تجارت دارنده‌ی سند در وجه حامل در برابر تأدیه ثمن آن به واسطه‌ی مدیون، میبایست اصل سند تجاری را با عرضه رسیدی که بیانگر این است که وجه سند را اخذ نموده است، به مدیون تسلیم نماید.

  • استحقاق دریافت وجه سند

دارنده‌ی سند در وجه حامل، چون‌که مالک معرفی می‌شود. قانوناً می‌تواند ثمن سند را از مدیون مطالبه کند. مگر زمانی‌که به واسطه قانون مشخص شود، سند موردنظر متعلق به دارنده‌ی آن نیست.

  • اسناد تجاری در وجه حامل به واسطه‌ی قبض و یا اقباض

این قبیل از اسناد نیز قابل انتقال می‌باشند. به بیانی بهتر و صریح‌تر نیاز به رعایت تشریفات خاصی در انتقال آن‌ها به فردی دیگر نخواهد بود.

» آیا شما در ارتباط با اسناد در وجه حامل در قانون تجارت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر دارید!

بله، آنچه که در این مطلب بیان گردیده تنها مختصری از اطلاعات حقوقی در ارتباط با اسناد تجاری و اسناد در وجه حامل و بعضی از مقررات جدید در رابطه با آن‌ها است. حال اگر که شما در این زمینه نیاز به کسب اطلاعات بیشتر دارید، پیشنهاد می‌کنیم با کارشناسان و مشاوران متخصص ما در سروش عدل تماس حاصل فرمایید.