✓ جرم مزاحمت تلفنی

جرم مزاحمت تلفنی جرمی‌ می‌باشد که در آن شخصی با اِشغال نمودن تلفن کسی دیگر، به آزار و اذیت‌ آن فرد مبادرت می‌ورزد. به گونه‌ای که منجر به سلب آسایش او می‌شود. در جواب به این پرسش شما که حکم مزاحمت تلفنی چه می‌باشد؟ میبایست بیان داشت که مجازات این جرم، مازاد بر اعمال مقررات شرکت مخابرات، حبس از یک ماه تا شش ماه را دارد.

پیشروی فناوری، در کناره‌ی مزایای بسیاری که برای زندگی آدمی به همراه داشته است، جرایم کیفری نوینی را نیز که با بهره‌گیری از این فناوری‌های نوین قابل اجراء می‌باشد، به جهان کنونی معرفی نموده است. تلفن، اینترنت همراه با موبایل نمونه‌هایی از این فناوری‌ها می‌باشند که منجر به تغییرات به‌سزایی در جرایم و مقررات جزایی گردیده است.‌ از جمله فناوری‌هایی که در کنار مزیت‌های بیشمار خود، منجر به ایجاد جرایم نوینی نیز گردیده‌، تلفن است. از به هنگامی‌که تلفن تحت عنوان یک ابزار ارتباطی مورد بهره‌گیری واقع شده است، اشخاصی نیز از آن به شیوه اشتباه و با هدف برهم زدن و سلب آرامش و آسایش دیگران بهره‌گیری کرده‌اند.

به همین دلیل است که قانون‌گذار این عمل را جرم در نظر انگاشته است و :

برای اشخاصی که با بهره‌گیری از تلفن اقدام به ایجاد مزاحمت تلفنی می‌نمایند، تعیین مجازات کرده است. پس ما در این متن از خود جرم مزاحمت تلفنی را به شما معرفی خواهیم کرد. سپس به بیان شیوه‌ی شکایت از جرم مزاحمت تلفنی، مجازات آن مبادرت می‌ورزیم.

جرم مزاحمت تلفنی در قانون مجازات اسلامی!

» جرم مزاحمت تلفنی را بیشتر بشناسید!

به همان شکل که تکنولوژی پیشرفت نمود، در کنار مزیت‌های بسیاری که برای زندگی بشری به همراه داشت، اشکال نوینی از جرایم کیفری را که با بهره‌گیری از این فناوری‌های نوین قابل اجراء هستند نیز به جوامع بشری معرفی می‌نماید. ورود تلفن به عرصه‌ی بازار، اینترنت همراه با موبایل که هم‌اکنون در تمامی کشورها شاهد آن می‌باشیم، از جمله این فناوری‌ها است که منجر به تغییرات وسیعی در جرم و همچنین قوانین جزایی گردیده است.

حال در این بینابین از جمله تکنولوژی‌هایی که در کنار مزایای خود منجر به شکل‌گیری و ایجاد جرایم نوینی هم شده است، تلفن می‌باشد. با اختراع و روی کار آمدن تلفن اگرچه برقراری ارتباط آسان‌تر شد، ولی طیف نوینی از جرایم کیفری نیز نمایان شد و با گذر روزها گسترش پیدا کرد. بله، ما از جمله مهم‌ترین این جرایم را می‌توانیم در جرم مزاحمت تلفنی خلاصه کنیم.

» جرم مزاحمت تلفنی در قانون مجازات اسلامی

حال آن‌که مزاحمت تلفنی ضمن قانون مجازات اسلامی به عنوان یک جرم معرفی گردیده است. بنابر ماده‌ی ۶۴۱ قانون مجازات اسلامی؛

«هر گاه کسی به وسیله تلفن یا دستگاه‌های مخابراتی دیگر برای اشخاص ایجاد مزاحمت نماید علاوه بر اجرای مقررات خاص شرکت مخابرات، مرتکب به حبس از یک تا شش ماه محکوم خواهد شد.» حال ما در تعریف جرم مزاحمت تلفنی می‌توانیم چنین بیان داریم که؛

این جرم، جرمی‌ می‌باشد که در آن یک فرد با اِشغال نمودن تلفن فردی دیگر، به آزار و اذیت‌ آن شخص مبادرت ورزد و منجر به سلب آسایش و آرامش او شود. مزاحمت تلفنی می‌تواند دربرگیرنده اقدامات متنوعی چون؛ فوت نمودن، سوت زدن داخل تلفن، زنگ زدن و قطع نمودن پی‌درپی، زنگ زدن و هیچ گونه حرف نزدن، گفتن واژگان رکیک و ناسزا در تلفن، بیان نمودن شایعه و یا خبر دروغین و اعمالی از این قبیل باشد.

» طریقه‌ی شکایت از جرم مزاحمت تلفنی

ما در قسمت قبل مطلب خود با شما در ارتباط با جرم مزاحمت تلفنی سخن گفتیم و مفهوم این جرم را تماماً به شما توضیح دادیم. حال فردی‌ که مورد مزاحمت به واسطه‌ی تلفن واقع شده باشد و قصد و نیت شکایت از مزاحم تلفنی را داشته باشد، با این پرسش روبه‌رو می‌شود که شیوه‌ی شکایت از این جرم چگونه است؟ به کدام مرجع قضایی باید برود؟ پس بهتر است در این قسمت از مطلب خود شما را با شیوه‌ی شکایت از این جرم یعنی مزاحمت تلفنی آشنا سازیم.

جرم مزاحمت تلفنی در قانون مجازات اسلامی!

_ نکته بسیار مهم

نکته‌ای که می‌باید بدان توجه نمود آن می‌باشد که مزاحمت تلفنی را هم می‌توان به واسطه‌ی شرکت مخابرات پیگیری نمود و هم می‌توان درون دادسرا از مرتکب جرم شکایت نمود. حال آن‌که شیوه‌ی شکایت از جرم مزاحمت تلفنی از قرار ذیل است؛

  • در مرحله‌ی ابتدایی، شخصی که مورد مزاحمت تلفنی واقع می‌شود و قصد شکایت از مزاحم تلفنی را دارد. بایستی شکواییه‌ مزاحمت تلفنی را تنظیم نموده و به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی برود و شکواییه‌ خود را به ثبت رساند. آنچه که رخ می‌دهد ارسال شکواییه به دادسرا صالح خواهد بود.
  • بعد از وصول شکایت به دادسرا و ارجاع آن به شعبه، شعبه دادسرا دستور مربوط به استعلام از مخابرات را صادر می‌نماید‌. سپس با استناد به نتیجه استعلام تصمیم‌گیری خواهد کرد. با این اوصاف که به هنگامی‌که پاسخ استعلام، نشان‌دهنده تلفن‌های پی‌درپی از جانب متهم باشد، ابلاغیه دادسرا برای متهم فرستاده خواهد شد. حال به هنگام عدم حضور جلب خواهد شد.
  • بعد از رسیدگی مقدماتی در دادسرا، چنانچه که دادسرا اتفاقِ جرم را احراز ننماید، قرار منع تعقیب را صادر می‌کند. در غیر از این حالت با صدور قرار جلب به رسیدگی، پرونده مربوطه را به دادگاه کیفری دو می‌فرستد.
  • دادگاه کیفری دو با فرستادن ابلاغیه وقت دادرسی برای شاکی و متهم پرونده تشکیل خواهد شد. به هنگامی‌که اتفاقِ جرم مزاحمت تلفنی را محرز اعلام کند در راستای صدور حکم مجازات برای متهم جرم اقدام می‌کند. حکم صادره، طی مدّت زمان بیست روز از تاریخ ابلاغ آن، قابل تجدیدنظر خواهی درون دادگاه تجدیدنظر استان است.

» مجازات جرم مزاحمت تلفنی چقدر می‌باشد؟

ما در قسمت‌های فوقانی در ارتباط با ماهیت جرم مزاحمت تلفنی و شیوه‌ی شکایت از آن پرداختیم. حال در این قسمت به شما خواهیم گفت مجازات این جرم به چه مقدار است؟ براساس ماده‌ی ۶۴۱ قانون مجازات اسلامی؛

«هر گاه کسی به وسیله تلفن یا دستگاه‌های مخابراتی دیگر برای اشخاص ایجاد مزاحمت نماید علاوه بر اجرای مقررات خاص شرکت مخابرات، مرتکب به حبس از یک تا شش ماه محکوم خواهد شد.» پس؛

در جواب به این پرسش که مجازات جرم مزاحمت تلفنی چیست؟ میبایست بیان نمود که مجازات جرم مزاحمت‌های تلفنی، علاوه بر اعمال مقررات و قوانین شرکت مخابراتی، حبس از یک ماه الی شش ماه می‌باشد.

در ارتباط با مجازات این جرم می‌باید به نکات بیان شده در قسمت ذیل توجه نمایید؛

  • جرم مزاحمت‌های تلفنی از جمله جرایم غیرقابل گذشت می‌باشد. بدین معنا و مفهوم که در زمان گذشت شاکی، رسیدگی کیفری متوقف نخواهد شد و از این جهت مجازات این جرم برای مرتکب آن معین خواهد گردید.
  • مجازات حبس جرم مزاحمت‌های تلفنی، مجازات حبس تعزیری می‌باشد و از این جهت تحت شرایط قانونی، قابلیت تعقیب را دارد.

شما دوستان عزیز می‌توانید در صورت نیاز به دریافت اطلاعات بیشتر در ارتباط با مجازات جرم مزاحمت‌های تلفنی، با ما در سروش عدل تماس حاصل فرمایید. مشاوران حقوقی سروش عدل آماده می‌باشند تا با ارائه خدماتی در ارتباط با مشاوره حقوقی تلفنی به پرسش‌های شما عزیزان پیرامون مجازات و جرم مزاحمت تلفنی جواب بدهند. البته که شما دوستان عزیز می‌توانید در صورت نیاز به دریافت مشاوره حقوقی حضوری، با ما ارتباط برقرار نمایید.