✓ نحوه شکایت از فروشگاه های اینترنتی

شکایت از فروشگاه‌های اینترنتی بدان علّت حجم بسیاری از شکایت‌ها را شامل می‌شود که هم‌اکنون خرید بسیاری از کالاها به صورت اینترنتی انجام می‌شود. علاوه بر این‌ها حتی خدمات حقوقی و پزشکی هم به صورت آنلاین انجام میشود. فروشگاه‌های اینترنتی و خرید از آن‌ها چون خرید به گونه‌ی حضوری امکان دارد دردسرها و معایب مخصوص به خود را داشته باشد. ما در امتداد این مطلب نحوه شکایت از فروشگاه‌های اینترنتی که به گونه‌ی مجاز و قانونی ثبت و با نماد اعتماد الکترونیکی فعالیت می‌نمایند را وارسی خواهیم کرد.

نحوه شکایت از فروشگاه های اینترنتی

» طریقه‌ی شکایت از فروشگاه‌های اینترنتی عبارتند از :

جهت شکایت راه‌های متنوعی وجود دارد. به گونه‌ای جامع و کلّی سه راه شکایت از فروشگاه‌های اینترنتی در مقابل شما وجود خواهد داشت؛

  •  سامانه نماد اعتماد الکترونیکی.
  • پلیس فتا.
  • مراجع قضایی.

از خاطر نبرید که سروش عدل زمینه‌ای را فراهم نموده است که شما بتوانید وکیل متخصص و متبحر جهت برطرف نمودن مشکلات حقوقی خود در راستای دعاوی رایانه‌ای در اختیار داشته باشید. برای این کار تنها کافی است با ما تماس حاصل فرمایید و مشکلات خود را برای ما بازگو کنید.

» انجام شکایت از فروشگاه‌های اینترنتی به واسطه‌ی سامانه نماد اعتماد الکترونیکی؛

جهت شکایت از فروشگاه‌های اینترنتی به واسطه‌ی سامانه نماد اعتماد الکترونیکی، فروشگاه مورد نظر لازم است دارای نماد اعتماد الکترونیکی باشد‌. چنانچه فروشگاهی که شما از آن به جهت تهیه محصولات موردنظر خود اقدام نموده‌اید و یا خدماتی را اخذ نموده‌اید، حاوی نماد اعتماد الکترونیکی باشد  تنها کافی است به نشانی HTTPS://ENAMAD.IR رجوع نمایید. بعد از مراجعه به نشانی یاد شده، به صفحه ثبت شکایت بروید و برروی آیکون ورود به سامانه ثبت شکایت ضربه بزنید. بعد از به ثبت رساندن شکایت خود می‌توانید آن را پیگیری بنمایید.

نماد اعتماد الکترونیکی به واسطه‌ی مراکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صنعت، معدن و تجارت به وب‌سایت‌های حاوی صلاحیت و شایستگی اعطاء می‌گردد. به عبارتی نماد یاد شده ضمانتی برای اعتماد و اطمینان کاربران جهت خرید از درگاه‌های اینترنتی معتبر و قانونی است.

با استناد بدین موضوع که فروشگاه‌های اینترنتی مجاز و قانونی نماد اعتماد الکترونیکی دارند. به هنگام عدم پاسخ‌گویی این قبیل از فروشگاه‌ها و طی مواردی چون عدم تحویل کالا در بازه‌های زمانی هفت روزه بنابر موقعیت قانونی و یا تسلیم کالاهای معیوب و… می‌توان به واسطه‌ی همین وب‌سایت‌ اقدام به شکایت نموده و حق خود را بازپس گرفت.

» انجام شکایت از فروشگاه‌های اینترنتی به واسطه‌ی پلیس فتا؛

از جمله شیوه‌های دیگر شکایت از فروشگاه‌های اینترنتی انجام شکایت به واسطه‌ی پلیس فتا می‌باشد. ماهیت پلیس فتا در این موضوع خلاصه می‌شود؛

عملیاتی می‌باشد بدین معنی که به حالت تخصصی و به واسطه‌ی تجهیز به منابع نیروی انسانی، علم و تجهیزاتی نسبت به تأمین امنیت فضای تولید و عرضه اطلاعات با رویکرد مقابله و مقاومت در برابر جرایم به واسطه‌ی پیش‌بینی و پیش‌گیری و کشف جرایم عمل می‌نماید. به این هنگام است که شما می‌توانید با رجوع به وب‌سایت پلیس فتا شکایت خویش را در ارتباط با وب‌سایت‌، سایت فروشگاه اینترنتی یا شبکه‌های مجازی، تخلّفات در اپلیکیشن و بازی و گاهاً پست‌های الکترونیکی را شرح نمایید. پس از ورود به وب‌سایت لازم است شما به بخش خدمات الکترونیکی قدم گذارید. بعد از ورود به ناحیه گزارش مردمی، میبایست گزارش تخلّفات وب‌سایت‌ فروشگاه اینترنتی مربوطه را شرح بدهید.

شما البته که می‌توانید با انجام توضیحاتی بیشتر از جزئیات مشکلات رقم خورده، پلیس فتا را در فرآیند تخلّفات انجام شده قرار دهید.‌ به عنوان نمونه شما مایل هستید از فروشگاه اینترنتی A که کالای تهیه شده از جانب شما را مسترد ننموده است یا تخلّفاتی در شرح محصولات خود انجام داده است، شکایت بنمایید. از خاطر نبرید که لازم است شما عزیزان به جهت شرح شکایت خود، در سامانه پلیس فتا ثبت نام بنمایید. در راستای انجام ثبت نام نیازمند قید نام و نام خانوادگی، شماره تماس و اتخاذ گذرواژه و پست الکترونیکی خود خواهید بود. به این هنگام است که شما می‌توانید بعد از انجام ثبت نام از نتیجه شکایت خود اطلاع کسب کنید.

نحوه شکایت از فروشگاه های اینترنتی

» انجام شکایت از فروشگاه‌های اینترنتی به واسطه‌ی مراجع قضایی؛

یکی از موضوعات مهم موجود در دنیای کسب و کار، وجود آگاهی نسبت به قوانین، مقررات و ضوابط کسب و کارهای اینترنتی است. به بیانی بهتر و صریح‌تر جهت دستیابی به درک صحیح از بهره‌گیری از کسب و کارهای اینترنتی میبایست به مقررات آن آگاه باشید تا از وقوع مشکلات پس از آن پیش‌گیری بنمایید.

ما در شیوه‌ی سوّم یعنی انجام شکایت از فروشگاه‌های اینترنتی به واسطه‌ی مراجع قضایی می‌باید برخی از مدارک را در اختیار داشته باشیم. به این حالت که فرد شاکی میبایست با در اختیار داشتن اسناد و مدارک کافی چون؛ رسید واریز وجه و..‌. به دادسرای جرایم رایانه‌ای در شهر تهران مراجعه نموده و به دادسرای محل سکونت خود در دیگر شهرستان‌ها برود. در این زمان است که می‌توان با نوشتن شکوائیه شکایت خود را ثبت نمود.

» نکات بسیار مهم در ارتباط با نحوه‌ی شکایت از فروشگاه‌های اینترنتی؛

علاوه بر شکایت از فروشگاه‌های اینترنتی با اکتفاء به نماد اعتماد الکترونیکی می‌توان به واسطه‌ی اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی نیز تخلّفات انجام شده از جانب فروشگاه‌های اینترنتی را دنبال نمود. به همین دلیل است که گران فروشی، تقلب، پنهان‌کاری، امتناع از ارائه محصول، صادر نکردن رسید، فروش کالا به صورت اجباری و دیگر موارد موضوع قانون تعزیرات حکومتی به هنگامی‌که از جانب فروشگاه‌های اینترنتی صورت پذیرد، مازاد بر شکایت در آی نماد و اتحادیه موردنظر قابل شکایت به طریق تعزیرات هم می‌باشند. امّا اغلب این شیوه‌ها زمان‌بر می‌باشند.

» آیا انجام شکایت از وب‌سایت‌های اینترنتی که کالاها و خدماتی را به مرحله‌ی فروش می‌رسانند ممکن است!

بله بنابر قوانین و مقررات موجود، انجام شکایت از وب‌سایت‌‌های اینترنتی ممکن خواهد بود.

» کدام یک از روش‌ها به جهت شکایت از وب‌سایت‌‌های اینترنتی مفید و مؤثرتر است!

ثبت شکایت از وب‌سایت‌های فروش اینترنتی با سه شیوه شکایت کیفری، پلیس فتا و یا گاهاً سامانه تخصصی نماد اعتماد الکترونیکی ممکن خواهد بود. هریک از موارد نام‌برده شده دارای مزایا و البته شرایط مخصوص به خود هستند. بنابراین با استناد به اوضاع و احوال فرد زیان‌دیده و متضرر می‌توان به یکی از روش‌های بیان شده در قسمت فوقانی متن اکتفاء کرد.

» با ما مشورت کنید؛

پیش از طرح شکایت از فروشگاه‌های اینترنتی در ابتدا میبایست نسبت به تشخیص درست جرم و یا تخلّفات انجام شده اقدام بنمایید. با استناد به وسعت این موضوع توصیه می‌کنیم پیش از هر نوع اقدام مشاوره حقوقی در این حیطه را کسب کنید. کارشناسان حقوقی سروش عدل با تجربیات بسیار در حیطه حقوق و مشاغل اینترنتی می‌توانند بهترین نوع راهنمایی‌ها را در راستای پیشبرد هرچه بهتر شکایت شما در این باره ارائه نمایند.