فاینانس و ریفاینانس چه تفاوت هایی دارند ؟

در مطلب زیر به برخی از تفاوت های فاینانس و ریفاینانس میپردازیم :

  • حداکثر مدّت زمان در راستای اعطای تسهیلات ریفاینانس تا یک سال و در راستای فاینانس بیشتر از یک سال است.
  • از سویی بازپرداخت تسهیلات به بانک‌های خارجی در ریفاینانس به واسطه‌ی بانک‌های تجاری و در فاینانس به واسطه‌ی بانک‌های مرکزی ضمانت گردیده است.
  • بهتر است بدانید که از تسهیلات فاینانس جهت خرید و احداث پروژه‌های سرمایه‌ای و قطعات و ماشین آلات خطوط تولیدی و خدماتی، اعم از؛ نصب و راه اندازی، آموزش و علم فنی بهره‌گیری می‌شود. حال آن‌که از تسهیلات ریفاینانس در راستای ورود محصولات خاصی استفاده می‌شود که بانک معین می‌نماید.
  • کسانی که می‌توانند از تسهیلات فاینانس بهره گیرند، حاوی؛ اشخاص اعم از حقیقی و حقوقی، وزارتخانه‌ها، نهادها و کمپانی‌های دولتی هستند. حال از تسهیلات ریفاینانس مازاد بر موارد نام برده شده، چنانچه‌که از منبع بودجه عمومی کشور به گونه‌ای کلّی و یا در راستای ثبت سفارش خاصی بهره نگیرند، می‌توانند از تسهیلات نیز استفاده کنند.

تفاوت فاینانس و ریفاینانس چیست!

فاینانس در اقتصاد به زبان ساده

فاینانس در واقع اعتبار بلند مدّت و کوتاه مدّت اعطایی از جانب بانک‌ها به خریداران می‌باشد. شاید تا به حال شما به درستی معنا و مفهوم فاینانس را درک ننموده باشید. البته ما در این متن از سروش عدل مایل هستیم شما را بهتر و بیشتر با این اصطلاح اقتصادی و چندین اصطلاح دیگر در راستای شفاف‌سازی دقیق‌تر مطلب آشنا سازیم. لطفاً با ما در امتداد این مطلب همراه باشید.

» فاینانس «به معنای اعتبار اسنادی بلند مدّت است»

فاینانس در کلمه به معنا و مفهوم «مالیه» و یا تأمین مالی است و در مبحث سرمایه‌گذاری به تأمین منابع مالی داخلی و یا اخذ و بهره‌گیری از وام ارزی گفته می‌شود. مدّت زمان دوره‌ی بهره‌گیری از تسهیلات فاینانس غالباً میان یک الی سه سال و مدّت زمان دوره‌ی بازپرداخت میان پنج الی پانزده سال در ارتباط با طرح‌های متنوع متغییر می‌باشد.

» ریفاینانس «به معنای اعتبار اسنادی کوتاه مدّت است»

ریفاینانس گونه‌ای تسهیلات اعتباری می‌باشد که در محدوده‌ی یک خط اعتباری کوتاه مدّت بین دو بانک یا دو مؤسسه مالی تحت یک معاهده اعطا می‌گردد. به این طریق اعتباری ثمن کالای موضوع معامله میان خریدار و نیز فروشنده به هنگام معامله اسناد حمل به گونه‌ی نقدی به فروشنده تأدیه می‌شود. سپس بانک گشایش کننده ثمن تأدیه شده به فروشنده، به واسطه‌ی بانک کارگزار را بعد از 1سال همراه با بهره متعلقه از خریدار اخذ مینماید. و سپس بازپرداخت می‌نماید.

تمامی وارد کنندگان اعم از تولیدی نیز تجاری جهت وارد نمودن کالا و محصولات، مواد و ترکیبات اوّلیه، تجهیزات یدکی، ماشین آلات و قطعات خطوط تولیدی و خدماتی می‌توانند با بهره‌گیری از خطوط اعتباری میان بانکی حداکثر تا به یک سال نسبت به گشایش اعتبارات اسنادی ریفاینانس اقدامات لازمه را انجام بدهند.

بهره‌گیری از تسهیلات کوتاه مدّت میان بانکی «غالباً یک ساله» را ریفاینانس می‌گویند.

بنابر گزارشات ارائه شده، بانک‌ها با بهره‌گیری از منابع شعب خارج از کشور و همچنین بانک‌های خارجی جهت تأدیه تسهیلات ارزی کوتاه مدّت در قالب خطوط اعتباری ریفاینانس اقدام می‌کنند. حال با اکتفاء به این موضوع که نرخ سود این قبیل از تسهیلات به نسبت سود تسهیلات ریالی بسیار اندک است. به وارد کنندگان در راستای کنترل و کاهش هزینه‌ای پایانی کالا می‌تواند کمک شایانی نماید.

حال مدّت زمان بهره‌گیری از تسهیلات کوتاه مدّت حداکثر یک سال از به هنگام معامله اسناد است. تسهیلات ریفاینانس به حالت «سه، شش و نه ماهه» از قابلیت بهره‌گیری برخوردار است. البته مشروط بدان‌که خط اعتباری خاص با شرایط زمانی کمتر از یک سال در بانک عامل مهیا شده باشد.

تفاوت فاینانس و ریفاینانس چیست!

» اعتبار یوزانس به چه معنا است؟

یوزانس در لغت به معنی فرجه، مدت، بهره پول، مهلت و وعده پرداخت می باشد. و در عرف تجارت بین الملل به معنای نسیه تضمینی میباشد . و در اصطلاح سرمایه گذاری به معنی توافق بر پرداخت قیمت فناوری و تجهیزات در قبال ارائه برات مدت دار می باشد. هزینه یوزانس بهره ای که خریدار کالا علاوه بر قیمت کالا، بابت مهلتی که برای پرداخت میگیرد ، و در سر رسید باید پرداخت کند.

یوزانس اعتباری است که وجه اعتبار بلافاصله پس از ارائه اسناد از سوی ذینفع، پرداخت نمی گردد. بلکه وجه آن، بعد از مدت تعیین پرداخت میشود. در واقع فروشنده به خریدار مهلت می دهد که بهای کالا را پس از دریافت و فروش آن بپردازد.

حال غالباً یوزانس به حالت اعتبار اسنادی غیر قابل برگشت تأیید گردیده، صادر می‌شود. این گونه است که یک تضمین برای فروشنده کالا وجود خواهد داشت. آن‌چه‌که منجر می‌شود فروشندگان به گشایش اعتبارات اسنادی یوزانس گرایش پیدا کنند، تعهد پرداخت وجهی که بانک گشاینده اعتبار در سررسید اعتبار برعهده خود دارد، می‌باشد. بنابرآخرین گزارشات هم‌اکنون اعتبارات اسنادی یوزانس حداکثر طی مدّت زمان صد و هشتاد روز الی یک سال قابل گشایش است.

» تفاوت موجود میان روش فاینانس و روش یوزانس

بهتر است بگوییم که در شیوه‌ی فاینانس تنها مبحث تأمین مالی و اخذ پول به حالت وام مطرح می‌گردد. این در حالی است که در روش یوزانس مبحث کالا، خدمات، علم فنی نیز وارد عمل می‌شود. به عبارتی بهتر و صریح‌تر این قبیل از تکنولوژی‌ها از کشور و یا از مؤسسه خارجی تهیه و خریداری می‌شود. با استناد به نرخ بهره و تنظیم نرخ محصولات به واسطه‌ی وام دهنده این شیوه بسیار و بسیار پرهزینه خواهد بود.

» خطوط اعتباری به چه معنا است؟

طی این حالت اخذ کننده خط اعتباری بدون تأدیه هیچ‌گونه وجهی اجازه پیدا می‌کند به قدر مشخصی از تولیدات و یا خدمات بخشیده شده خطر اعتباری بهره گرفته و براساس توافقات پیشین جهت بازپرداخت اقدام بنماید.

امیدواریم که ما توانسته باشیم شما را با برخی از مهم‌ترین اصطلاحات موجود در دنیای اقتصاد آشنا سازیم. البته که شما می‌توانید در صورت وجود سؤالات بیشتر در این زمینه با مشاوران حقوقی ما در سروش عدل تماس حاصل فرمایید.