✓ نقض قوانین حق تکثیر

نقض قوانین حق تکثیر دارای مقدار اهمیت به‌سزایی است. مقصود از اهمیت دادن به کپی رایت این می‌باشد که برای یک اثر، کوشش و خلاقیت به وجود آورنده آن و مدّت زمانی که برای خلق اثر از خود گذاشته است، احترام بگذاریم! با ما در امتداد این مطلب از سروش عدل همراه باشید تا با مفهوم این موضوع کمی بهتر و بیشتر آشنا بشوید.

بله، شخصی که یک اثر را خلق نموده است، می‌تواند از این حق و حقوق بهره گیرد‌. افرادی که بنابر هر علّتی بدین اثر دست پیدا می‌نمایند، نمی‌توانند از این حق و حقوق بهره گیرند. هنگامی حمایت از کپی رایت به گونه‌ای خودکار ایجاد می‌شود که آن اثر موجودیت به خود گیرد.

غالباً برخی از آثار همانند؛ کتاب، شعر و یک اثر سمعی _ بصری، موسیقی، اثر هنری، معماری و فنی حاوی حمایت کپی‌ رایت می‌گردند. حتی قانون کپی رایت در اینستاگرام هم به چشم می‌خورد و اشخاص نمی‌توانند یک فیلم و عکس را بدون اجازه از جانب صاحب پیج اینستاگرام اصلی یا آن‌که صاحبین اثر در پیج خود انتشار دهند. چنانچه که پدیدآورنده یک اثر مایل باشد این حقوق انحصاری را به فردی دیگر منتقل نماید، غالباً می‌تواند با انعقاد یک معاهده این عملیات را به انجام برساند.

نقض قوانین حق تکثیر

» ضوابط مربوط به نقض قوانین حق تکثیر در دنیا؛ پشتیبانی جهانی از یک اثر هنری

در جهان هیچ نوع قانونی به چشم نمی‌خورد که از حق کپی رایت یک اثر هنری در کلّیه‌ی جهان محافظت به عمل آورد. تنها می‌توان به پیمان برن «سال ۱۸۸۶» اشاره نمود که پیش از این پیمان از هر اثری تنها در همان کشور خویش حمایت به عمل می‌آورد. بنابر این موضوع از یک اثر که به وجود آورنده آن حاوی کشورهای عضو این پیمان می‌باشد، در همان کشورهایی که عضو می‌باشند، پشتیبانی می‌شود.

به منظور آن‌که پشتیبانی از جانب این کشورها برای یک اثر محقق گردد، باید برخی از شرایط وجود داشته باشد؛

  • به وجود آورنده یک اثر می‌بایست با تابعیت یکی از کشورهای عضو پیمان برن باشد. یا آن‌که می‌باید برای مرتبه ابتدایی اثر خویش را در یکی از این کشورها به مرحله‌ی انتشار رسانده باشد. و یا در یکی از این کشورها اقامت داشته باشد.

بنابر این موضوع تمامی کشورهایی که عضو این اساسنامه می‌باشند، می‌باید :

در برابر هر آثاری که پدید آورنده آن عضو یکی از این کشورها می‌باشد، همانند اثر کشور خویش اقدام بنمایند. به عنوان نمونه اثری از یک نویسنده انگلیسی، در یک کشور دیگر همانند؛ فرانسه بنابر هر علّت به حالت غیرقانونی کپی گردد، کشور فرانسه می‌بایست از حقوق آن نویسنده انگلیسی همچون نویسنده فرانسوی پشتیبانی نماید.

هم‌اکنون تقریباً نود درصد کشورهای جهان یعنی به عبارتی صد و شصت و پنج کشور عضو کنوانسیون نام‌برده شده هستند. تاریخ انقضای این اساسنامه برای هر فرد در همان سال‌های عمر خود و تا پنجاه سال پس از فوت وی می‌باشد. بعد از آن‌که پیمان برن طی سالیان طولانی چندین مرتبه تجدیدنظر گردید، طی سال ۱۹۶۷ نهاد جهانی مالکیت فکری و یا WIPO نهاد آن را برعهده خود انگاشته است. می‌بایست چنین بیان نمود که ایران هنوز عضو کنوانسیون یاد گردیده، نشده است. به همین دلیل است که، از اثری ایرانی در خارج از کشور حمایت نمی‌شود.

 نقض قوانین حق تکثیر

» آیا نقض قوانین حق تکثیر در کشور ایران ضمانت اجرایی دارد؟

هم‌اکنون در ایران قانونی که به حالت یکپارچه جهت عدم نقض قوانین حق تکثیر بیان دارد، به چَشم نمی‌خورد. غالباً قوانین بسیاری وجود دارد که تنها جهت مالکیت ادبی و هنری گاهاً حقوق منوط بدان‌ها است. این قوانین و مقررات از لایحه‌ی جامع به حالت یک‌دست به مبحث نقض قوانین و مقررات حق تکثیر مبادرت ورزیده است که البته آن هم هنوز به مرحله‌ی تصویب درنیامده است.

به عنوان نمونه قوانین منوط بر کپی رایت موسیقی به چَشم نمی‌خورد و در این حیطه سخت‌گیری صورت نمی‌پذیرد. حتی قوانین و مقررات کپی رایت نرم افزار در کشور ایران وجود ندارد و بخش اعظمی از وب‌سایت‌ها نرم افزارها را به حالت رایگان در اختیار کاربر واقع می‌نماید. تا همین چند سال پیش، نقض قوانین حق تکثیر فیلم‌های سینمایی به طور جدی و اساسی به چَشم نمی‌خورد و بخش اعظمی از دست‌فروش‌ها سی‌دی‌های فیلم سینمایی را با قیمت اندک به مرحله‌ی فروش می‌رساندند.

البته هم‌اکنون کانال‌های تلگرامی هستند که فیلم‌ها را به حالت رایگان در اختیار تمامی افراد واقع می‌نمایند. ولو قوانین در ارتباط با وب‌سایت‌ها به صورت سخت‌گیرانه عمل می‌نمایند. البته که در این میانه‌ها قانون کپی رایت عکس نیز وجود دارد و غالباً اسم عکاسان ضمن هر پلتفرمی عکس انتشار یابد، عنوان می‌گردد.