نکات مهم هنگام خرید خودرو دست دوّم

هم‌اکنون با توجه به قیمت بسیار بالای خودرو اشخاص بی‌شماری به سمت و سوی خرید خودرو کارکرده رهسپار می‌شوند. با تکیه بر این موضوع که قیمت خودرو دست دوّم از ماشین صفر پایین‌تر می‌باشد. از سویی بعضی از افراد قدرت خرید اتومبیل صفر مدل مدّنظر خود را ندارند، نهایتاً چنین ترجیح می‌دهند که مدل کارکرده را تهیه نمایند. تهیه خودرو دست دوّم همواره با ریسک‌هایی روبه‌رو می‌شود‌.

افراد خلق و خوی رانندگی متفاوتی را دارند. شما هرگز نمی‌دانید مالک قبلی آن خودرو چگونه با آن رانندگی نموده است. یا به چه مقدار در حفظ و نگهداری خودرو سعی نموده است. به همین علّت زمانی‌که مایل هستید خودرو کارکرده خریداری کنید، پیش از خرید میبایست اطلاعاتی در این مورد به دست بیاورید. ما در این مطلب از خود مایل هستیم نکات مهم هنگام خرید خودرو دست دوّم را مورد بررسی قرار بدهیم. با ما همراه شوید.

نکات مهم هنگام خرید خودرو دست دوّم

» نکات کلیدی و حائز اهمیت در خرید اتومبیل دست دوّم

در خرید اتومبیل دست دوّم می‌باید تمامی جهات اتومبیل از سلامت فنی آن گرفته است تا به ظاهر و اسناد و مدارک ماشین را به کل وارسی نمایید. این‌گونه خواهد بود که می‌‌توانید خرید مطمئنی را داشته باشید. در زمان ارزیابی و خرید اتومبیل کارکرده میبایست به نکات بیان شده در قسمت ذیل توجه بنمایید؛

  • شرایط رادیاتور.
  • بررسی سیستم برقی.
  • وارسی درون کابین اتومبیل.
  • تست و بررسی سیستم تهویه.
  • بررسی شاسی و بدنه خودرو.
  • صحت و سلامت فنی اتومبـیل.
  • توجه به عدد و رقم کیلومتر شمار.
  • تست و وارســی ترمزهای خودرو.
  • وارسـی رنگ دود اگــزوز خودرو.
  • تست و بررسی فرمان خودرو دست دوّم.

_ شرایط رادیاتور

آیا آب از قسمتی از خودرو نشست می‌نماید؟ در این هنگام خواهد بود که رادیاتور نیازمند تعویض خواهد بود. در ارتباط با رینگ پیستون هم میله اندازه‌گیری روغن را نگاهی بیاندازید! وجود لکه و خال‌های تیره و یا قطرات آب برروی میله نشان از خرابی آن را خواهد داشت.

_ بررسی سیستم برقی

پیش از آن‌که با خودرو دور زنید، ابتدا سیستم برقی را وارسی بنمایید. چراغ‌های جلو و عقب خودرو، راهنمای آن، مه‌کش به همراه برف‌ پاک‌کن را ارزیابی بنمایید. بالابر شیشه‌ها، آمپر و سیستم صوتی را بررسی کنید. درست می‌باشد که هزینه تعمیر موارد نام‌برده شده چندان نیست، ولی زمانی‌که شما می‌خواهید خودرو دست دوّم تهیه کنید، با بررسی تمامی موارد بهتر می‌توانید تصمیم‌گیری کنید. آیا این ماشین نسبت به قیمت پیشنهادی از جانب فروشنده ارزش تهیه کردن را دارد و یا ندارد؟

_ وارسی درون کابین اتومبیل

بهتر است صندلی‌ها و پدال‌ها را ارزیابی نمایید که زیاد سابیده نشده باشد. به عبارتی می‌باید نسبت به مقدار عملکرد خودرو و سن و سال اتومبیل این موارد را وارسی نمایید. درها به همراه لاستیک دور درب‌ها، دستگیره‌ها، داشبورد و کلّیه‌ی اجزای تشکیل دهنده درون کابین را هم ارزیابی بنمایید.

_ تست و بررسی سیستم تهویه

اتومبیل را روشن بنمایید تا چند دقیقه موتور گرم بشود. سپس کولر و هیتر را روشن بنمایید و کارکرد آن‌ها را با دقّت تمام ارزیابی بنمایید. حواس خود را به هوای خروجی از سیستم تهویه جمع بنمایید. نباید از این قسمت بوی رطوبت و یا بوی ضد یخ به مشام رسد. چرا که می‌تواند به علّت نشتی مایعات این بو متساعد شود.

_ بررسی شاسی و بدنه خودرو

شما ملزم هستید خودروی دست دوّم، شاسی، سقف و ستون‌ها را ارزیابی بنمایید. شاسی ماشین زمانی که دچار صدمه شدیدی شده باشد از شکل و شمایل خواهد افتاد و منجر به مشکلات بسیاری چون، تغییر زاویه چرخ‌ها خواهد شد. در این قبیل از موارد اتومبیل نیازمند شاسی کشی خواهد بود. این قبیل از اتومبیل‌ها استقامت و پایداری ابتدایی خود را تا به پایان عمر خود از دست می‌دهد.

نکات مهم هنگام خرید خودرو دست دوّم

_ صحت و سلامت فنی اتومبـیل

یکی از حائز اهمیت‌ترین موضوعات در تهیه ماشین دست دوّم، وارسی فنی آن است. هیچ‌کس مایل نیست ماشینی را خریداری کند که ظاهری خوب داشته باشد ولو مجبور باشد در بازه‌های زمانی کوتاه مدّت به تعمیرکار برود‌‌. مدام و همیشه در رفت و آمد و تردد در راه مکانیکی باشد. ایمنی ابتدایی‌ترین و حائز اهمیت‌ترین موضوعی می‌باشد که از یک اتومبیل انتظار می‌رود. بنابراین سلامت فنی خودرو بسیار و بسیار مهم خواهد بود. بسیاری از ماشین‌های کارکرده و دست دوّم که خرید و فروش می‌گردند، از منظر فنی ایراد و اشکال دارند‌.

_ توجه به عدد و رقم کیلومتر شمار

این موضوع که به چه مقدار خودرو کار نموده است بسیار مهم خواهد بود. چرا که استهلاک ماشین را به دنبال خود خواهد داشت. هرچند که به این علّت که مدل رانندگی اشخاص و سلیقه و علاقه آن‌ها در محفوظ نگه‌داشتن از اتومبیل متفاوت است و امکان دارد برای نمونه؛ خودرویی دویست هزار کیلومتر کار نموده باشد. نسبت به اتومبیلی دیگر که برای نمونه؛ صد هزار کیلومتر کار نموده ارزش و اعتبار خرید بیشتری را داشته باشد. با این وجود، بهتر است این گزینه را مدّنظر خود قرار بدهید. در ایران هر اتومبیلی به گونه‌ای متوسط سالیانه تقریباً بیست هزار کیلومتر را سپری می‌کند. با استناد به سن اتومبیل چنانچه که این عدد بسیار بیشتر باشد، یعنی اتومبیل بیشتر از اندازه کار نموده و دچار استهلاک شده است.

در ارتباط با کیلومتر شمار این را هم بیان داریم که چون خریداران بدین عدد توجه می‌نمایند، گاهاً فروشندگان با دستکاری کلیومتر شمار سعی می‌کنند این عدد را پایین‌تر از حد حقیقی خود نمایان سازند. ولو افراد متخصص و متبحر می‌توانند متوجه این موضوع شده و آن را آشکار سازند.

_ تست و وارسی ترمزهای خودرو

حتماً و حتماً حواستان به ترمز اتومبیل باشد. به خاطر داشته باشید که ترمز دستی نباید زیاد خلاصی داشته باشد. بهتر است گوش خود را به صدای ترمزها بدهید. اگر که در زمان ترمز گرفتن صدایی چون؛ درگیری دو فلز به گوشتان رسید، به احتمال بسیار لنت ترمز تمام گردیده است و باید عوض بشود. چنانچه که در زمان ترمز گرفتن فرمان درگیر لرزش شد، می‌تواند ایراد و اشکال منوط بر دیسک ترمز باشد.

به هنگامی‌که سیستم ترمز خودرو اِی‌بی‌اِس باشد به چراغ‌ها توجه بنمایید. زمانی که چراغ اِی‌بی‌اِس به رنگ زرد باشد، یعنی سیستم اِی‌بی‌اِس از دور خارج گردیده و این می‌تواند هزینه بسیاری برای شما به همراه خود داشته باشد.

_ وارسی رنگ دود اگزوز خودرو

اتومبیل را روشن نموده و به رنگ دود خروجی از آن توجه بنمایید. به هنگامی‌که دود اگزوز بسیار سیاه باشد، نشان از این خواهد داشت که کاربراتور به درستی کار نمی‌نماید. رنگ آبی دود اگزوز نشانه و بیانگر خوبی نخواهد بود و می‌تواند به علّت این باشد که کاربراتور مشکل پایه دارد.

_ تست و بررسی فرمان خودرو دست دوّم

پشت فرمان خودرو بنشینید و در عین انجام رانندگی حواس خود را جمع بنمایید که دچار انحراف نشده باشد. این موضوع بیشتر در ارتباط با خودروهای بی‌کیفیت مهم است.

» آیا خودرو مدّنظر شما خوش معامله می‌باشد؟

از جمله مواردی که در خرید و فروش ماشین دست دوّم حائز اهمیت است، خوش معامله بودن آن خواهد بود. بعضی از خودروها طرفداران بسیاری ندارد. نهایتاً سخت‌تر به مرحله‌ی فروش می‌رسند. در نتیجه فروشنده گاهاً ملزم می‌شود تخفیف‌های بسیاری بگذارد تا ماشین موردنظر را به فروش رساند.

» با ماشین یک دور کوچکی بزنید!

به هر مقدار که از ظاهر یک خودرو خوشتان آمد و آن خودرو آپشن‌های بسیاری هم داشته باشد بازهم ممکن است زمانی‌که در پشت فرمان قرار بگیرید، حس راحتی و آرامش نداشته باشید. برای نمونه؛ قد بلند می‌باشید و اتاق اتومبیل جهت نشستن شما پشت فرمان مناسب نمی‌باشد و آزار می‌بینید. در زمان رانندگی قطعاً تمامی دنده‌ها را چک بنمایید و به سر و صدای فنرها توجه نمایید.

به هیچ عنوان در خرید خودرو دست دوّم عجول نباشید و نیرنگ تبلیغات بی‌اساس و بی‌پایه را نخورید. اگر که از صفر تا صد این مطلب را مطالعه نموده باشید به هیچ‌وجه در خرید ماشین دست دوّم مشکلی نخواهید داشت. امّا توصیه می‌کنیم در راستای انجام این امر با متخصصان و کارشناسان موجود در این حیطه مشورت حاصل فرمایید. البته که می‌توانید در صورت وجود سؤالات بیشتر در این زمینه با مشاوران ما در سروش عدل تماس حاصل فرمایید.