وصول وجه چک طبق قانون جدید صدور چک:

چک یکی از اسناد تجاری مهم به شمار می‌رود. چک دربردارنده دستور پرداخت و یا تعهد به پرداخت وجوه مندرج ضمن آن، در وجه فردی مشخص است. البته این سند تجاری به علّت مزیت‌های اجرایی قابل توجهی که دارد، میان مردم بسیار رایج و مورد قبول می‌باشد. موضوعِ وصول چک برگشتی از جمله مهم‌ترین مسائلی است که هم دارندگان و هم صادرکنندگان این سندِ تجاری با آن مواجه می‌شوند. ما در این مطلب در ارتباطِ با وصول وجه چک طبق قانون جدید با شما سخن خواهیم گفت. جهت کسب اطلاعات بیشتر حولِ محور این عنوان تا پایانِ این مطلب همراه ما باشید.

تفاوت وصول وجه چک طبق قانون جدید و قدیم!

وصول وجه چک طبق قانون جدید با وصول وجه چک طبق قانون قدیم متفاوت است. بنابراین لازم است شما تخصص و تجربه کافی را داشته باشید تا بتوانید در کوتاه‌ترین زمان ممکن اقدام به وصول وجه چک‌ کنید. حال چند سؤال رایج در این میانه‌ وجود دارد که در ادامه به بررسی این موارد خواهیم پرداخت؛

  • وصول وجه چک طبق قانون جدید نیاز به ارائه دادخواست ندارد!
  • وصول وجه چک طبق قانون جدید هزینه مربوط به دادرسی ندارد!
  • جهت مطالبه وجه چک طبق قانون جدید چقدر زمان خواهد برد؟
  • مطالبه وجه چک براساس قانون جدید مستقیماً به اجرای احکام می‌رود؟ دادگاه ابتدا بایستی بدان رسیدگی کند و حکم صادر نماید!
  • اخذ کد رهگیری به منظور بهره‌گیری از قانون جدید چک امری اجباری است!

دادخواست وصول وجه چک طبق قانون جدید:

وصول وجه چک بنابر قانون جدید برخلاف تصورات عامه‌ی مردم نیازمند ارائه دادخواست است. ولی دادخواستی که در این رابطه به واسطه‌ی دفاتر خدمات الکترونیک قضایی تسلیم می‌شود با دادخواستی که سابقاً در این رابطه تقدیم دفتر خدمات قضایی گردیده است، متفاوت می‌باشد. اکنون می‌خواهیم به تفاوت این دو دادخواست بپردازیم.

در مطالبه وجه چک بنابر قانون جدید شما جهت وصول طلب خود به دادگاه دادخواست تقدیم می‌نمودید. حال آن که مستندِ طلب شما چک‌هایی بود که پیوست دادخواست کرده‌اید. دادگاه با تشکیل جلسه رسیدگی بدین موارد رسیدگی نموده و حکم به محکومیت خوانده دعوا به تأدیه وجه چک صادر می‌کرد. امّا براساس قانون جدید شما به واسطه‌ی دفتر خدمات قضایی درخواست صدور اجرائیه را به دادگاه تقدیم می‌کنید. هرچند که تحت عنوان دادخواست این مسئله به دادگاه ارجاع می‌گردد. اما در واقع دادخواست نبوده و درخواست به شمار می‌رود. پس دادگاه در این مرحله به درستی ادعای شما فارغ بوده و تنها اقدام به تشکیل جلسه رسیدگی و صدور اجرائیه علیه خوانده خواهد کرد. حال به هنگام عدم پرداخت وجه شما وارد مرحله‌‌ای به نام اجرای احکام می‌شوید.

وصول وجه چک طبق قانون جدید صدور چک

نکته بسیار مهم؛

بایستی به این نکته توجه داشته باشید که براساس قانون جدید دادگاه رسیدگی کننده به درخواست صدور اجرائیه شما دیگر نمی‌تواند به ادعاهای خوانده مبنی بر پرداخت وجه چک رسیدگی نماید. پس باید این دعاوی از جانب خوانده به حالت جداگانه طرح شود و مورد رسیدگی واقع شود. نهایتاً باید گفت در این دعوا جایی برای مطرح نمودن این درخواست‌ها نیست.

وکیل متخصص و مجرب چک:

وصول وجه چک طبق قانون جدید امکان دارد در نگاه نخست کار آسانی به نظر برسد! ولی به عبارتی شیوه‌ی مطالبه چک و چگونگی طی کردن روالِ پرونده در اجرای احکام حاوی زوایای وسیعی است. گاهی ممکن است شما با برخورد با این جهات، مبهم و سردرگم بمانید. به منظور پیش‌گیری از اتلاف زمان و نیز هزینه‌ خود پیشنهاد می‌کنیم از وکیل متخصص در این زمینه کمک دریافت کنید.

هزینه دادرسی وصول وجه چک طبق قانون جدید:

وصول وجه چک طبق قانون جدید به علّت این‌که حاوی روند رسیدگی بدوی و تجدیدنظر نیست. پس هزینه‌ای که شما در راستای ثبت درخواست اجرائیه پرداخت می‌نمایید، به عبارتی هزینه دعاوی غیرمالی است و از این منظر برای افرادی که بنابر چک طلبکار هستند، بسیار شرایط خوبی به نظر می‌رسد. به گونه‌ای که از پرداخت هزینه دادرسی معادل سه و نیم درصد مبلغ خواسته معاف می‌گردند.

مدّت زمان رسیدگی به وصول وجه چک:

وصول وجه چک و مدّت زمانی که برای این کار بایستی صرف بنمایید، نسبت به قانون قبلی بسیار کمتر شده است. بدین ترتیب که شما به عنوان خواهان دعوا وارد روند رسیدگی ماهوی نخواهید شد. در واقع شما از مدّت زمانی که سابقاً برای رسیدگی در مرحله بدوی و تجدیدنظر بایستی صرف می‌نمودید، معاف شده و مستقیماً وارد مرحله اجراء می‌شوید‌. اگر که بخواهیم دقیق‌تر توضیح بدهیم شما یک سوّم زمانی که سابقاً برای دعوای چک صرف می‌نمودید را هم‌اکنون صرف می‌نمایید.

شیوه‌ی رسیدگی به وصول وجه چک:

وصول وجه چک طبق قانون جدید بعد از ثبت درخواست شما به واسطه‌ی دفاتر خدمات الکترونیک قضایی بدین حالت است که پرونده به شعبه دادگاه ارجاع می‌گردد. حال دادگاه اقدام به صدور دادنامه مبنی بر صدور اجرائیه می‌کند. طی این فرآیند بدون جلسه رسیدگی و دعوت از شما است. در ادامه شما به عنوان خواهان در راستای تشکیل پرونده اجرایی به دادگاه می‌روید و پرونده اجرایی خود را در اجرای احکام دادگاه تشکیل خواهید داد.

وصول وجه چک طبق قانون جدید صدور چک

چک برگشتی چیست؟

بنابر قانون صدور چک، فردی که چک صادر می‌نماید بایستی در تاریخ مندرج در چک به قدر مبلغ نوشته شده در چک، در حسابِ بانکی خود موجودی داشته باشد. در غیر از این حالات می‌توان چک را برگشت زد. سپس نسبتِ به صادر کننده چک اقدامات قانونی موردنیاز را انجام داد. این قبیل از چک‌ها تحت عناوینی چون؛ چک بلامحل، چک پرداخت نشدنی نیز نام‌گذاری می‌گردد.

نکته بسیار مهم؛

به منظور استعلام چک برگشتی صیادی، درخواست کننده می‌تواند به وب‌سایت بانک مرکزی مراجعه کند. البته شما می‌توانید برنامه ساد ۲۴ را نصب کنید و یا کد صیادی چک را به سرشماره‌ی 701701 ارسال کنید. شما می‌توانید جهت استعلام چک برگشتی قدیمی، به سامانه رده مراجعه بنمایید. حال با استفاده از کد ملّی شرایط چک را استعلام بگیرید.

متأسفانه طی چند سال گذشته موارد صدور چک‌های برگشتی نیز به حالت بی‌رویه‌ای بیشتر شده است که همین موضوع، لزوم آشنایی با قوانین منوط بر صدور چک را بیشتر نموده است. پس ما در ادامه‌ی مطلب شما را با موارد صدور چک برگشتی آشنا می‌نماییم.

موارد چک برگشتی و یا چک بلامحل:

در بطن قانون، مواردی برای چک برگشتی و یا بلامحل پیش‌بینی گردیده است. در صورت وجود هریک از موارد بیان شده، می‌توان چک را برگشتی و یا بلامحل در نظر گرفت و اقدامات قانونی موردنیاز را برای وصول وجه چک به انجام رساند؛

  • صادر کننده چک، وجه نقد کافی در حساب بانکی خود نداشته باشد. صاحب حساب تمامی و یا بخشی از وجه چکی که صادر نموده است را از حساب بانکی برداشت کند.
  • صادر کننده با وجود آگاهی نسبت به بسته بودن حساب خویش، چک صادر نماید و یا پس از صادر نمودن چک، حسابش را مسدود کند‌.
  • هنگامی که صادر کننده چک دستور بدهد که وجه به دارنده چک پرداخت نگردد.
  • زمانی که چک به حالتی تنظیم گردیده باشد که بانک بنابر دلایلی چون؛ عدم مطابقت امضاء، قلم خوردگی، اختلاف در مندرجات چک از پرداخت وجه به دارنده چک امتناع ورزد.

روش وصول چک برگشتی:

سه روش برای وصول چک برگشتی از بانک وجود دارد. ابتدایی‌ترین شیوه، شکایت کیفری از صادر کننده است. که البته موجب مجازات حبس و جزای نقدی خواهد شد. جالب است بدانید که این روش تنها منجر به مجازات صادر کننده چک می‌شود و بایستی به منظور دریافت وجه چک برگشتی از شیوه‌ی وصول وجه چک به روش حقوقی اقدام نمود. بدین ترتیب دادخواست مطالبه وجه چک را می‌باید به دادگاه ارائه کرد.

در روش دیگر وصول وجه چک برگشتی  می‌توان با معرفی اموالی از صادر کننده چک و به واسطه ی اداره اجرای ثبت انجام داد. نکته بسیار مهم این است که کوتاه‌ترین ‌ قابل اطمینان‌ترین شیوه وصول چک، روش کیفری است. زیرا غالباً صادر کننده چک به منظور عدم روبه‌رویی با مجازات کیفری وجه چک را می‌پردازد.

سخن پایانی:

در این مطلب سعی نمودیم وصول وجه چک طبق قانون جدید را بررسی نماییم. همچنین چک برگشتی را بررسی و نحوه وصول آن را هم بیان داشتیم. این شما خواهید بود که باید در این راستا روش مدّنظر را مشخص کنید. لازم به ذکر است که با راه‌اندازی سامانه صیاد و الزامی شدن ثبت چک در آن، احتمال وقوع جرم چک برگشتی تا میزانی کاهش پیدا کرده است. البته شما باید با شیوه‌ی ثبت چک در این سامانه آشنا باشید.برای آشنایی با سامانه صیاد……. (اگر مقاله ای در خصوص سامانه صیاد داریم لینک شود در این قسمت)