وزارت امور خارجه مکلف است به منظور تسهیل تردد ایرانیان مقیم خارج از کشور باتی را با عضویت نمایندگان دستگاه های زیر تشکیل دهد:
۱- وزارت امور خارجه
۲- فرماندهی کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران
۳- وزارت اطلاعات
۴- سازمان اطلاعات سپاه پاسداران اسلامی
۵- قوه قضائیه
این هیات موظف است از طریق ایجاد سامانه استعلام، ایرانیان خارج از کشور و دستگاه های عضو این هیات امکان اطلاع از آخرین وضعیت تردد ایرانیان مقیم خارج از کشور را فراهم نماید. گواهی صادره از این هیات با موافقت همه اعضا صادر میشود و برای کلیه دستگاه های اجرایی مبنای عمل خواهد بود.
تبصره ۱- دبیرخانه هیات در وزارت امور خارجه مستقر خواهد بود.
تبصره ۲- مستنکفان از اجرای گواهی های صادره هیات موضوع این ماده، به مجازات تعزیری درجه شش موضوع ماده (۱۹) قانون مجازات اسلامی محکوم میشوند.
تبصره ۳- آییننامه اجرایی این ماده، مشتمل بر نحوه تشکیل جلسات، وظایف دبیرخانه فرایند استعلام و شیوه دسترسی دستگاه ها به اطلاعات، ظرف سه ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون توسط وزارت امور خارجه تهیه میشود و به تصویب هیات وزیران میرسد.
دیدگاه شما