کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری

قبل از اقدام به ساخت و ساز، مالک یا سازنده مکلف هستند که مجوز ساخت و ساز از شهرداری اخذ کنند. تا عملیات ساختمانی مجاز تلقی شود. در غیر این صورت به تخلف ساختمانی صورت گرفته در کمیسیون ماده ۱۰۰ که مرجع رسیدگی به تخلفات ساختمانی است رسیدگی خواهد شد.

کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری و وظایف آن

این مرجع اداری غیر دولتی قرار است به تخلفات ساختمانی صورت گرفته توسط مالک یا سازنده که اقدام به ساخت و ساز غیر مجاز،و بدون پروانه، و خارج از حریم تعیین شده، که در پروانه اخذ ساختمانی بدان اشاره شده رسیدگی کند.

اعضای کمیسیون ماده ۱۰۰

این کمیسیون که از مراجع شبه قضایی است از اعضای تشکیل دهنده زیر تشکیل می شود.

نماینده های از

  • وزارت کشور
  • دادگستری
  • شورای اسلامی شهر
  • شهرداری (که حق رای ندارد)

کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری

بررسی ماده ۱۰۰اصلاحی قانون شهرداری

این ماده به بررسی تخلفات ساختمانی که قرار است رسیدگی به آن در کمیسیون ماده ۱۰۰ به عمل آید می پردازد. که به شرح ذیل می باشد:

  1. هرگونه احداث بنا و عملیات ساختمانی بدون پروانه، تخلف است. و این حق برای شهرداری وجود دارد. که پس از کسب دستور از دادستان اقدام به  تخریب بنای غیر مجاز کند.
  2. مستحکم نبودن بنا و عدم رعایت اصول شهرسازی ، فنی و بهداشتی.
  3. در جایی که پروانه ساخت و ساز از سوی مالک اخذ  شود. اما بنا احداث شده، زائد بر مساحت مندرج در پروانه ساختمانی باشد. به گونه ای که اضافه بنای زائد ایجاد مزاحمت بر معابر شهر و یا املاک مجاور کند. این تخلف ساختمانی بوده. و به آن در کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری رسیدگی می شود.
  4. هرگونه تغییر کاربری و بهره برداری غیرمجاز از ساختمان موجب تعطیلی و توقف فعالیت غیر مجاز، پلمپ محل و اعاده به وضعیت مجاز می شود.
  5. اگر مالک یا سازنده حسب تخلف صورت گرفته به پرداخت جریمه محکوم شوند. اما از پرداخت جریمه در موعد قانونی تعیین شده استنکاف ورزند. و آن را نپردازند.کمیسیون رای به تخریب ملک را خواهد داد.

موارد ذکر شده بالا:

بدوا پس از کسب اجازه از دادستان این حق را به شهرداری می دهد که آنها را تخریب کند. اما در موارد زیر پس از بررسی تخلفات در کمیسیون ماده۱۰۰ حسب مورد بدوا حکم به جریمه بوده. و در صورتی که مالک یا سازنده، طی اخطار کتبی نسبت به رفع تخلفات  و تطبیق آن با مفاد پروانه ساختمانی اخذ شده اقدام نکنند. بنا به دستور شهرداری حکم به تخریب ملک داده خواهد شد. این موارد استثنا به شرح ذیل می باشد.

مواردی که امکان تبدیل رای تخریب به جریمه نقدی وجود دارد:

۱)  پروانه ساختمانی اخذ نشده و ملک یا بنا بدون مجوز ساخته شده. اما اصول سه گانه فنی و بهداشتی و شهرسازی راجع به آن رعایت شده است.

۲) بنا ساخته شده که بدون پروانه ساخت و ساز است. به معبر و یا املاک مجاور تجاوز نکرده است.

۳) مشمول تغییرکاربری نشود.

۴)سبب افزایش در تعداد واحد و طبقه نشده باشد.

۵) احداث نکردن پارکینگ یا قابل استفاده نبودن آن.

کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری

آیا رای کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری قابل اعتراض است؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که جز مواردی که حکم به تخریب صادر شده و قطعی می باشد. حکم صادره ظرف مهلت ۱۰ روز قابل اعتراض در کمیسیون تجدید نظر ماده ۱۰۰می باشد. در رابطه با احکام قطعیت یافته، رای کمیسیون قابل اعتراض در دیوان عدالت اداری ظرف مهلت سه ماه از تاریخ ابلاغ حکم قطعی می باشد.

مواردی که به شکایت در دیوان عدالت اداری ترتیب اثر داده می شود:

1.در صورتی که در رای صادره شده از سوی  کمیسیون،ایراد شکلی یا ماهیتی وجود داشته باشد.

۲. در صورتی که در روند رسیدگی به پرونده، حقوق دفاعی مالک یا سازنده یا ذینفع سلب شده. و دفاعیات لازم صورت نگرفته باشد.

۳.مراحل ابلاغ قانونی در طی روند رسیدگی به پرونده تخلفات ساختمانی که در کمیسیون ماده ۱۰۰ به عمل می آید به درستی و سر موعد قانونی  رعایت نشده باشد.

۴. عدم رعایت قوانین و مقررات در صدور رأی صادره از سوی کمیسیون ماده ۱۰۰

۵.اگر تصمیم به تخریب ملک یا بنا بی‌دلیل و به اشتباه از سوی کمیسیون صادر شده باشد.

تصمیم دیوان عدالت اداری در نقض رای کمیسیون ماده ۱۰۰

در صورت اثبات شدن یکی از موارد اعتراض در بالا، و وارد تشخیص داده شدن آن. دیوان عدالت اداری به نقض رای کمیسیون ماده ۱۰۰ ترتیب اثر داده و تصمیم ذیل را اخذ خواهد کرد.

رای صادره از سوی کمیسیون،نقض شده. و پرونده به کمیسیون بدوی که به اشتباه و به علت رعایت قوانین و مقررات به تخریب رای داده، ارسال می گردد. اگر کمیسیون بدوی، بخواهد از نظر دیوان عدالت اداری عدول کند و به حکم تخریب اصرار داشته باشد. دیوان رای صادره را نقض میکند و بدون ارسال دوباره پرونده به کمیسیون راجع به آن تصمیم گیری می کند. و آن را به شعبه دیوان جهت صدور رای ارسال می کند.

وکیل کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری

وکیلی است که به قوانین و مقررات شهرداری و دستورالعمل های راجع به آن تسلط و آگاهی کافی دارد. و قرار است در مقام دفاع از حقوق مالک یا ذی النفعی باشد. که رای کمیسیون ماده ۱۰۰ به ضرر او صادر شده. و به اشتباه و بدون دلیل موجب گردیده که ملکش تخریب شود.  یا حکم به پرداخت جریمه وی صادرشود.  دفاعیات لازم را از موکل خود که پرونده او در کمیسیون ماده ۱۰۰ که مرجع شبه قضایی تشکیل شده،به عمل آورد.

نتیجه گیری

ما در این مقاله به بررسی کمیسیون ماده ۱۰۰ که مرجعی شبه قضایی برای رسیدگی به تخلفات ساختمانی است پرداختیم. گفتیم این مرجع اداری غیر دولتی حسب تخلف مالک یا سازنده ممکن است به جریمه نقدی یا تخریب  ملک حکم دهد. رای صادره این کمیسیون قطعی نبوده.و قابل اعتراض  در کمیسیون تجدید نظر و دیوان عدالت اداری می باشد.

پیشنهادات

ما در تیم حقوقی و داوری سروش عدل به همکاری وکلای متخصص و زبده تلاش داریم تا به افرادی که درگیر مشکلات حقوقی هستند خدمات حقوقی ارائه دهیم. در صورتی که شما هم نیاز به خدمات و مشاوره حقوقی دارید می توانید از طرق ارتباطی که در سایت به آن اشاره شده با ما در تماس باشید.

برخی از سوالات متداول

۱.کمیسیون ماده ۱۰۰ چه وظیفه ای دارد؟

این کمیسیون به تخلفات ساختمانی که از سوی مالک یا سازنده صورت گرفته رسیدگی می کند. و حسب مورد حکم به جریمه یا تخریب بنا را خواهد داد.

۲.آیا رای کمیسیون ماده ۱۰۰ قطعی است؟ یا قابل اعتراض می باشد؟

رای کمیسیون قطعی نیست. و قابل اعتراض در کمیسیون تجدید نظر و در شرایطی که حکم به تخریب ملک یا بنا صادر شده، قابل اعتراض در دیوان عدالت اداری می باشد.