دعاوی مالك و مستاجر

اخیراً با توجه به شیوع و گسترش ویروس کرونا و گران شدن مسکن معقوله قرارداد ملکی با اختلافاتی مواجه شده است، که ممکن است دعاوی شکل بگیرد. در دعاوی مالك و مستاجر به دلیل پیچیدگی و وجود قوانین متعدد به فردی نیاز است، که به قوانین مربوطه در این زمینه واقف و مسلط باشد. شما عزیزان می توانید هنگام تنظیم قرارداد از وکلای دعاوی موجر و مستاجر مجموعه حقوقی و بازرگانی سروش عدل کمک بگیرید.

دعاوی مالك و مستاجر

درباره دعاوی مالك و مستاجر بیشتر بدانیم

یکی از حوزه‌های وکالت تخصصی،دعاوی موجر و مستاجر است. در بعضی مواقع میان مالک و مستاجر اختلافات زیادی ایجاد می شود، که موجب طرح دعوی و شکایت علیه طرفین می شود. این دعاوی می‌تواند در خصوص املاک مسکونی،  تجاری و صنعتی باشد. جهت رفاه حال موجر و مستاجر قوانینی وضع شده است، که به هر دو طرفین اجازه داده شده است، تا در صورتی که یکی از طرفین به تعهدات خود عمل ننماید، بتوان از وی شکایت کرد.

در عقد اجاره،موجر منافع ملک را به مالکیت مستاجر در می‌آورد.

برای مثال شخصی که مالک یک واحد آپارتمان است، منافع ملک خود را که سکونت در آپارتمان می‌باشد، به مستاجر می‌دهد و در مقابل از مستاجر اجاره بها دریافت می‌کند.  مجموعه حقوقی سروش عدل به صورت تخصصی در زمینه ی دعوای موجر و مستاجر اقدام به مشاوره های لازم و قبول وکالت می نمایند.

دعاوی  مستاجر علیه مالک

بر اساس رابطه موجر و مستاجر حقوق متعددی برای مستاجر در  عقد اجاره متصور است.  بنابراین حقوق دعاوی متعددی را نمستاجر می تواند بر علیه موجر مطرح کند، که به شرح برخی از آن ها به صورت مختصر می پردازیم:

الزام موجر تحویل مورد اجاره

در بعضی از موارد به دلیل اختلاف بین موجر و مستاجر، موجر از تحویل کلید و تصرف ملک موضوع اجاره به مستاجر امتناع می کند، در این حالت مستاجر چاره ای ندارد، جز اینکه به دادگاه مراجعه کرده و  الزام مستاجر به تحویل مورد اجاره را از دادگاه مطالبه کند. چرا که  قرارداد اجاره، قرارداد الزام آور است و در صورتی که  فسخ پیش بینی نشده باشد، مستاجر نمی تواند  قرارداد را فسخ کند.

دعوای  الزام مالک به انجام تعمیرات اساسی در ملک موضوع اجاره

بر اساس قانون زمانی که در ملک می بایست تعمیراتی اساسی صورت بگیرد، این تعمیرات به عهده مالک ملک است، بنابراین اگر در موردی ملک موضوع اجاره نیاز به تعمیرات  اساسی داشته باشد، موجر موظف است که اقدام به انجام این تعمیرات نماید. اگر موجر از این عمل خودداری نمایند  چاره ای برای مستاجر نیست جز اینکه به دادگاه مراجعه نموده و الزام مالک انجام تعمیرات اساسی را خواستار شود.

دعاوی مالک بر علیه مستاجر

عمده دعاوی که از سوی مالک به طرف مستاجر مطرح می‌شود، دعاوی مربوط به مطالبه اجاره عقب افتاده، تخلیه و مطالبه خسارت وارده به ملک مورد اجاره می باشد. در مواردی نیز ممکن است دعوای فسخ قرارداد اجاره از طرف مالک قابل طرح باشد.

دعاوی مهم و رایج مالک بر علیه مستاجر عبارتند از دعوای :

  • مربوط به موجر
  • الزام موجر نسبت به تعمیرات
  • الزام به تحویل مورد اجاره
  • تعدیل اجاره‌ بها
  • تائید بطلان قرارداد، به جهت از بین رفتن منافع ملک
  • مربوط به تائید بطلان اجاره ‌نامه
  • الزام موجر نسبت به پرداخت ودیعه
  • مربوط به اثبات اجاره
  • الزام به تنظیم سند رسمی اجاره ملک
دعاوی مالك و مستاجر

Home loan,Home Concept ,home

دعاوی تخلیه مالک و مستاجر

یکی از مهم ترین دعاوی که در صدر دعاوی مالک و مستاجر قرار دارد، دعاوی تخلیه می باشد. بعضی از مستاجرین با توجه به نوسانات اجاره از تخلیه ملک در موعد مدت اجاره خودداری می‌نمایند. در این صورت با توجه به اینکه قرارداد اجاره، عادی یا رسمی می باشد، قضیه متفاوت است.

مدارک لازم در دعاوی موجر و مستاجر

  • تنظیم دادخواست و بیان خواسته خود
  • مصدق اوراق هویتی و شناسایی
  • کپی مصدق اجاره نامه تنظیمی بین طرفین
  • مصدق اسناد مالکیت

تنظیم قرارداد اجاره مالک و مستاجر

قوانین مختلفی در مورد اجاره وجود دارد، که موجران و مستاجران می بایست از وکلا و مشاورین حقوقی در تنظیم قرارداد اجاره بهره مند شوند. با توجه به اینکه قوانین مختلفی در مورد اجاره وجود دارد، موجران و مستاجران می بایست از وکلا و مشاورین حقوقی یا حقوقدانان در تنظیم قرارداد اجاره بهره مند شوند.

نحوه شکایت در دعاوی موجر و مستاجر

در دعوی موجر و مستاجر در بعضی از شرایط مستأجر محل اجاره را تخلیه می نماید، اما موجر مبلغ ودیعه را پرداخت نمی کند. در این شرایط با انجام مراحل قانونی، موجر را محکوم به پرداخت پول رهن یا ودیعه می نماید.

برعکس این قضیه هم وجود دارد، گاهی موجر قصد شکایت از مستاجر را برای عدم تخلیه، عدم پرداخت اجاره بها و… را دارد. نحوه شکایت از مستاجر بدین صورت است، که ابتدا اظهارنامه برای مستاجر ارسال می گردد.

پس از ارسال اظهارنامه ممکن است مستاجر به موضوع اظهارنامه عمل نماید، در صورتی که این اتفاق بیفتد موضوع فیصله می یابد، اما چنانچه مستاجر به اظهارنامه توجهی نکند، در این صورت متقاضی شکایت می بایست به شورای حل اختلاف دادخواست دهد، تا در شورای حل اختلاف به این موضوع رسیدگی شود.

وکیل دعاوی موجر و مستاجر

در قراردهای ملکی و دعاوی مالک و مستاجر به دلیل شرایط متعدد و خاصی که در قوانین اجاره وجود دارد بهتر است، از وکیل امور ملکی کمک گرفت. بنابراین بهره مندی از وکیل متخصص امور ملکی مهم ترین اصل در انجام معاملات می باشد. موسسه حقوقی و بین المللی سروش عدل با بهره گیری از وکلای پایه یک دادگستری آماده ارائه انواع خدمات حقوقی در این زمینه می باشند.

نتیجه گیری

چگونگی و نحوه طرح دعوا از اهمیت بالایی برخوردار است، بنابراین برای اینکه در روند دعوا چالشی پیش نیاید، لازم است که موضوعات و دعاوی ملکی را به افرادی که در این زمینه خبره و متخصص هستند بسپاریم.تیم تخصصی ما در مرکز حقوقی و داوری سروش عدل در کنار شماست تا مطمئن­تر و قدرتمند­تر از حقوق خود دفاع کنید.