✓ با قرارداد بین المللی فرانشیز آشنا شوید!

قرارداد بین المللی فرانشیز «فرانچایز» یا حق امتیاز عنوانی می‌باشد که بر پایه‌ی آن به یک کمپانی اختیار داده خواهد شد. که تولیدات و یا فرآورده‌های کمپانی دیگر را به فروش برساند. حال در مقابل آن مبلغی اخذ نماید که به این مبلغ، مبلغ فرانشیز اطلاق می‌شود. از جمله نکات به شدّت فراگیر و وسیع در عالم تجارت و ارتباطات کنونی توجه به معاهدات انگلیسی به قدر معاهدات داخلی است.

گستردگی و وسعت دنیای تجارت امکان دارد این ایده را در ذهن هر کسب‌وکاری شکل بدهد. که پس از مدّت زمانی که از ایجاد شکل‌گیری آن گذشت وارد عرصه بین‌المللی گردد. ولو در این راستا به منظور برقراری تعاملات مؤثرتر و مفیدتر نیازمند انعقاد قرارداد های بین‌المللی است. و تسلط بر این قبیل از معاهدات نقطه‌ی قوت و موفقیت به شمار می‌رود. ما در این نوشتار از خود بر آن شده‌ایم که یکی از مهم‌ترین قراردادهای انگلیسی را بررسی بنماییم.

» هدف از انعقاد یک قرارداد فرانشیز چه می‌باشد!

قرارداد بین المللی فرانشیز در واقع یک شبکه ارتباطی بین کسب‌وکارهای مستقل کوچک است. که به هریک از این کسب‌وکارهای کوچک اجازه خواهد داد. که تحت یک اسم بازرگانی مشترک و یک هویت فعالیت بنمایند. آن‌ها نیز همگی از یک متد موفق بازاریابی می‌باشد. یک سامانه بازاریابی که هدف آن ایجاد یک تصویر مجدد فرآورده‌ها یا خدمات یک کمپانی در ذهن مشتری می‌باشد به حالتی که نیازهای مشتری را برآورد کند!

» تعاریف مطرح گردیده بین‌المللی فرانشیز

از جمله تعاریف ارائه گردیده در ارتباط با قراردادهای بین المللی فرانشیز، تعریفی می‌باشد که ضمن ماده‌ی دو قانون نمونه مؤسسه بین‌المللی یک‌دست نمودن حقوق خصوصی در ارتباط با افشای اطلاعات فرانشیز بیان گردیده است. طی این ماده فرانشیز چنین تعریف گردیده است؛

حقوق اعطاء شده به واسطه‌ی فرانشیز دهنده که فرانشیز گیرنده را مجاز و ملزم می‌نمای.د در ازای عوض مالی مستقیم و یا غیرمستقیم، متعهد به تجارت فروش کالا یا «ارائه» خدمات از جانب خویش، تحت یک سیستم طراحی گردیده به واسطه‌ی فرانشیز دهنده باشد. که دربرگیرنده دانش تجربی و مساعدت است و تا حدود بسیاری شیوه‌ای را که ضمن آن تجارت فرانشیز میبایست مورد استفاده قرار بگیرد، معین می‌نماید. دربرگیرنده کنترل عمده و مستمر بهره‌برداری از جانب فرانشیز دهنده است. و عمدتاً با یک علامت تجاری، علامت خدماتی و اسم تجاری و یا آرم طراحی گردیده به واسطه‌ی فرانشیز دهنده می‌باشد.

» نهاد جهانی مالکیت معنوی در کتاب راهنمای خویش، فرانشیز را چنین تعریف نموده است که :

معاهده‌ای می‌باشد که به واسطه‌ی آن فرانشیز دهنده که شیوه‌ای ویژه برای پرداختن به تجارتی ویژه را وسعت داده است. به شخص دیگری یعنی فرانشیز گیرنده اجازه می‌دهد. که از این شیوه براساس با دستورات او و البته در برابر پرداخت مابه‌ازا بهره‌گیری کند. این ارتباط قراردادی، مستمر و مداوم بوده و فرانشیز گیرنده در آن براساس با معیارها و رویه‌های رقم خورده و مورد نظارت فرانشیز دهنده و با این وجود با همکاری و پشتیبانی مداوم وی عمل می‌نماید. به بیانی بهتر و دقیق‌تر، معاهده فرانشیز با سیستمی ارتباط پیدا می‌نماید که فرانشیز دهنده اجازه بهره‌گیری از آن را به طرف مقابل یعنی فرانشیز گیرنده خواهد داد.

» بررسی جامع مفهوم علمی قرارداد فرانشیز!

در عمل فرانشیز یک استراتژی و تاکتیک کسب‌وکار می‌باشد. برای جذب و نگهداری و در چهارچوب قرار دادن مشتری، نه بیشتر از آن و نه کمتر از آن! یک سیستم بازاریابی می‌باشد. که هدف آن ایجاد یک تصویر در ارتباط با محصولات و یا خدمات یک کمپانی در ذهن مشتری خواهد بود. در واقع یک شیوه‌ای می‌باشد به منظور تعریف محصولات و یا خدمات به حالتی که نیازهای مشتری را برطرف بنماید.

» با اقسام گوناگون قرارداد فرانشیز آشنا شوید؛

قابل ذکر می‌باشد، معاهده اعطای نمایندگی فرانشیز از نظر ماهیت به اقسام گوناگونی قسم‌بندی می‌شود. از جمله آن‌ها را ما می‌توانیم در فرانشیز تولیدی، توزیعی و خدماتی جای بدهیم.

  • قرارداد فرانشیز تولیدی چیست؟

ضمن این نوع از قرارداد، فرانشیز گیرنده به طرف مقابل «فرانشیز دهنده» علم فنی و فناوری لازم به منظور تولید یک محصولی خاص را که بعدها تحت اسم و آرم تجاری وی به فروش خواهد رسید، می‌بخشد. طی برخی از موارد حتی ممکن است گیرنده، جواز بهره‌گیری از اطلاعات محرمانه تجاری و فناوری موضوع اختراع را نیز از اعطاء کننده به دست بیاورد.

حتی مورد آموزش واقع شده و اطلاعات مربوط به بازاریابی، توزیع و پخش و خدمات رسانی محصولات تولیدی تحصیل بنماید. بخش اعظمی از کمپانی‌های چند ملیتی که از یک و یا چند نشانه تجاری مشهور بهره‌مند است. و هزینه‌های مربوط به تولید و عرضه کالا، در کشوری که ضمن آن استقرار دارد، بالا می‌باشد. از این نوع قالب خاص قراردادی بهره می‌گیرند. گویا آن‌ها می‌خواهند از این طریق محصولات خود را در کشورهایی که هزینه‌های کمتری برای آن‌ها به دنبال دارد، تولید نمایند‌.

به عنوان نمونه؛ در تولید بسیاری از لوازم خانگی چون تلویزیون و یخچال و مایکروویو در خارج از مرزهای جغرافیایی کشوری که مالک و صاحب علامت تجاری در آن مستقر می‌باشد، از این معاهده‌ها بهره می‌گیرد. علاوه بر این‌ها استفاده از قرارداد فرانشیز تولیدی در ارتباط با رستوران‌ها و فست‌فود متداول است.

با قرارداد بین المللی فرانشیز آشنا شوید!

  • قرارداد فرانشیز توزیعی چیست؟

در ارتباط با قرارداد فرانشیز توزیعی می‌باید چنین بیان کرد. که در این معاهدات فرانشیز گیرنده براساس الزامات یک سامانه توزیعی، به توزیع نیز فروش محصولات مبادرت می‌ورزد. البته امکان دارد به واسطه‌ی فرانشیز دهنده تولید گردیده باشد که از آن با نام فرانشیز تولیدی _ توزیعی نام‌برده می‌شود.

طی این توافق، امتیاز دهنده، خود با تولید محصولات آن‌ها را توسط شبکه فرانشیز به سمت و سوی بازار روانه می‌نماید. حال در مقابل امکان دارد فرانشیز دهنده خود تولید کننده محصولات توزیعی نبوده و محصولات دیگران را خریداری بنماید‌. حال در شبکه فرانشیز توسط گیرندگان امتیاز به جریان تجاری بازار می‌سپارد.

  • قرارداد فرانشیز خدماتی چیست؟

در پایان بنابر معاهده فرانشیز خدماتی، فرانشیز گیرنده حق ارائه داشتن خدماتی تحت علامت تجاری امتیاز دهنده را به دست می‌آورد. به عنوان نمونه! مراکز تعویض روغن خودرو و یا شست‌وشوی لوازم و اقلام خانگی و خدماتی همانند؛ هتل‌ها، رستوران‌ها، از این قبیل فرانشیزها قلمداد می‌گردد. قابل ذکر است که تهیه و خرید حق امتیاز و یا فرانشیز فرصتی را برای افراد رقم می‌زند تا در محیطی که مایل به امتداد فعالیت می‌باشند، با دریافت یک معاهده توافقی تحت اسم یک برند فعالیت بنمایند.

در نتیجه

بایستی چنین بیان نمود که معاهده فرانشیز و یا خرید حق امتیاز، از طاقت فرسا‌ترین معاهدات در گستره‌ی تجارت است. که مفاد این معاهده نباید مغایرتی را با قانون داشته باشد. بنابراین بایستی بنابر قانون تمامی اطلاعات چون چگونگی انجام کار و ریسک‌های پیش‌رو در اختیار خریدار واقع گردد. علاوه بر تمامی این‌ها لازم است درون قرارداد فرانشیز تمام موارد مهم چون؛ میزان هزینه‌ها، بهره‌گیری از علامت تجاری، چگونگی اتمام معاهده و…درج بشود.

نظر به مقدار اهمیت این قرارداد در حیطه‌ی تجارت بین‌المللی به هنگامی‌که به انعقاد آن نیازمند بودید می‌توانید آن را به تیم تخصصی سروش عدل بسپارید تا با استناد به تجربیات وکلای خود این معاهده را برای شما به حالت مکتوب درآورده و در اختیار شما واقع بنمایند. بهتر است خاطر نشان کرد که شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر از نکات مهم این قرارداد با ما در ارتباط باشید.