✓ جرایم یقه سفید

آیا می‌دانید جرم یقه سفید به کدام‌یک از جرایم اطلاق می‌شود؟ بهتر است با ما تا به پایان این مطلب از خود همراه باشید. ما در این نوشتار از خود مایل هستیم شما را با جوانب مختلف یکی دیگر از موضوعات حقوقی آشنا سازیم. قطعاً که شگفت زده خواهید شد.

» جرایم یقه سفید به کدام‌یک از جرایم اطلاق می‌شود!

در تعریف این جرم بهتر است بگوییم، یقه سفیدها در برابر یقه چرکین‌ها قرار می‌گیرند. مجرم از منظر و دیدگاه لومبروزو «که یک جرم‌شناس بود» آدم‌هایی می‌باشند که میمیک صورت خاصی را به خود گرفته‌اند و از شکل و شمایل ظاهری آن‌ها می‌توان تا به حدودی به تبهکار بودنشان پی برد. به عبارتی جرم از آن تبهکاران می‌باشد.

جرایم یقه سفید چیست ؟

» علل ارتکاب به جرم یقه سفید چه می‌باشد؟

در برخی کشورها که نظارت درستی برروی عملکرد مسؤولین دولتی وجود ندارد و از یک حواشی ایمنی بهره‌مند هستند. مسؤولینی که خود میبایست در فعالیت‌ها ناظر باشند، چنانچه که خود مسؤولین بدین جرایم مرتکب شوند، مجرم یقه سفید محسوب می‌شوند. مجرم یقه سفید به عبارتی در برابر آن تبهکارانی که در ظاهر فردی خشن می‌باشد و کسب‌و‌کار معینی ندارد، قرار می‌گیرد. بله، در واقع این تعبیری می‌باشد از افرادی که دارای ظاهری آراسته و باطنی بد هستند. ظاهر آراسته آن‌ها در زیر سایه‌‌ی پست و جایگاهی است که دارند! بنابراین این افراد به تبع پست و جایگاهی که دارند، مرتکب جرایم می‌شوند.

» نفوذ افراد یقه سفید!

بنابراین افراد یقه سفید غالباً افراد اتو کشیده‌ای هستند که شخصی بدین افراد در راستای ارتکاب به جرم شک و شبهه‌ای نمی‌کند.

زمانی که خود مجری قانون هم به گونه‌ای بدو چراغ سبز نشان بدهد، آن فرد جهت سوء‌استفاده پی‌درپی گام می‌گذارد. ولو یک شخص یقه سفید که ممکن است حتی حاوی نماینده‌ی مجلس تا به معاونان وزیر باشد، آن اشخاص می‌باید مجازات سنگین بشوند! در ارتباط با موضوع سه هزار میلیارد دلار اگر هم قرار باشد کسی مجازات گردد، میبایست یقه سفیدها باشند. بله در این موضوع مقصود ما از یقه سفیدها؛ روسای بانک‌های درگیر، نمایندگان مجلس به همراه معاونان وزیرانی که درگیر این مسئله هستند، می‌شود.

افراد سیاسی و یقه سفیدها

بله یقه سفید می‌تواند یک فرد عادی هم باشد! به عنوان نمونه یک فرد کارخانه‌دار بسیار ثروتمند. به عبارتی یک بازاری حاوی امکانات مادی یقه سفید می‌‌تواند محسوب بشود. یقه سفید می‌تواند جزئی از افراد ذی‌نفوذ باشد. یعنی به طبع فرد موردنظر حاوی یک سِمت سیاسی نمی‌باشد. ولو در ادبیات کنونی سرتاسر جهان، یقه سفید را بیشتر از هر جهاتی به اشخاص دولتی ربط می‌دهند. یعنی آن دسته از افرادی که به هیچ‌گونه ترفندی نیاز ندارند.

در ارتباط با موضوع سه هزار میلیارد دلار تمامی مسوولان برروی این موضوع عنوان اختلاس را نهادند. این هیچ ربطی به اختلاس نداشت! اختلاس یعنی آن‌که فردی پول بیت‌المال را در اختیار خود دارد و از آن به نفع خویش بهره می‌گیرد. ولو زمانی‌که یک فردی کارخانه‌ای را درست نموده است و سرمایه‌گذاری نموده است و با آن‌ها اسناد جعلی داده است. یا گاهاً رییس بانک را فریب و نیرنگ داده است و آن رییس را هم‌دست خود نموده است، این فرد کلاهبردار خواهد بود نه اختلاس‌گر.

جرایم یقه سفید چیست ؟

جرایم یقه سفید و رانت چه تفاوت‌هایی با یک‌دیگر دارند؟

رانت یک وصف مجرمانه نمی‌باشد. بهتر است این مسئله را با استناد به یک مثال برای شما توضیح بدهیم. به عنوان نمونه؛ آشناهای یک فردی رییس بانک می‌باشد. آن فرد می‌تواند با رجوع به آشنای خود در بانک پرونده‌های خود را برای مثال در بخش اخذ وام سرعت ببخشد. یا آن‌که به واسطه‌ی آن فرد می‌تواند از بانک وام‌های کلان اخذ کند. البته که ممکن است رییس بانک به آشنای خود اطلاعاتی خاص در حیطه‌های سرمایه‌گذاری بانک بدهد که وی بتواند آن‌ها به نفع خویش بهره گیرد بنابراین رانت می‌شود سوء‌استفاده از نفوذ یک فرد، بدون آن‌که تخلّفاتی خاص در این زمینه‌ها صورت بگیرد.

نگاهی به مجرمان یقه آبی

بله آنچه که در مقابل مجرمان یقه سفید قرار می‌گیرد، یقه آبی است. این قبیل از مجرمان در جامعه هیچ نوع قدرت و اعتبار، سیاست حتی اقتصاد ندارند. به عبارتی بدان‌قدر فشارهای ناشی از اجتماع برروی این دسته از افراد زیاد است که مرتکب جرم می‌شوند. حال این افراد به دلیل عدم برخورداری از نفوذ در جامعه بلافاصله بعد از ارتکاب جرم، دستگیر می‌شوند. غالباً هم راهشان به سمت و سوی زندان ختم می‌شود.

جرایمی‌که از ناحیه‌ی افراد یقه آبی صورت می‌گیرد، برخلاف مجرمان یقه سفید در سطح کلان نمی‌باشد. به گونه‌ای که در سطح و سطوح خرد انجام می‌شود. حال از سویی هم برخلاف جرایمی که مجرمان یقه سفید به انجام می‌رسانند، جرایم مالی نمی‌باشد و نیازمند انرژی بالا و قدرت به‌سزایی است. به قول افراد معروف نیازمند زور بازو و عضلات خواهد بود.

نگاهی به مجرمان یقه سرخ

کاملاً درست است، مجرمان یقه سرخ در واقع همان مجرمان یقه سفید هستند و دقیقاً دربرگیرنده همان تعریف و همان خصوصیات می‌باشند. ولی یک تفاوت در این میانه‌ها به چشم می‌خورد. آن هم این می‌باشد که مجرمان یقه سرخ جرم‌های خود را با خشونت به مرحله‌ی انجام می‌رسانند. به عبارتی این خشونت را برروی افرادی وارد می‌کنند که در فرآیند امور جرایم یقه سفید‌ها بوده‌اند. بهتر است این گونه بگوییم که مهم‌ترین ویژگی‌های یقه سفیدها نرمش و لطافت بود که این ویژگی در جرایم یقه سرخ به چشم نمی‌خورد.