طلاق ایرانیان خارج از کشور

برخی از طلاق های اتباع ایرانی به صورت طلاق خارج از کشور میباشد. از آنجا که هرکشوری در بحث طلاق  روند و تشریفات مخصوص به خود را دارد. در این مقاله سعی میشود که روند شکل گیری این نوع طلاق هایی که به صورت طلاق خارج از کشور انجام میشود مورد بررسی قرار بگیرد.

طلاق توافقی ایرانیان خارج از کشور

به طور کلی اگر زن و شوهر هر دو خارج از کشور اقامت داشته باشند. طبق ماده ۶ قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران، قوانین مربوط به احوال شخصیه مانند نكاح، طلاق و اهلیت اشخاص در مورد كلیه اتباع ایران ولو اینكه مقیم خارج از کشور باشند، مجری خواهد بود.  البته ایرانیانی که مذهب شیعه ندارند و از سایر مذاهب پیروی می کنند نیز در قوانین ایران به رسمیت شناخته می شوند. و طلاقی که می گیرند براساس مذاهب خودشان خواهد بود .

حال اگر زن و شوهری که هر دو مقیم خارج از کشور هستند بخواهند که به صورت توافقی از یکدیگر جدا شوند میتوانند به یکی از این دو روش اقدام کنند:

1- زن و شوهر میتوانند برای انجام طلاق توافقی به کنسولگری‌های ایران یا دفاتر حافظ منافع ایران یا سفارت مراجعه کنند . در ادامه نیز مدارک مورد نیاز را برای وکیلی که در ایران میباشد مثل وکیل طلاق وکلای مرکز حقوقی سروش عدل، پست کنند تا وکیل رای طلاق توافقی آن ها را از دادگاه بگیرد و درنهایت نیز در محضرهای طلاق به ثبت برساند.  در آخر هم وکیل مدارک مورد نیاز مثل طلاق نامه  را برای زن و شوهر متقاضی ارسال میکند. البته لازم به ذکر است که در این نوع طلاق هرکدام از زوجین باید به طور جداگانه‌ای وکیل طلاق توافقی انتخاب نمایند.

سامانه ای نیز تحت عنوان سامانه میخک توسط وزارت امور خارجه ثبت شده است. دو طرف میتوانند برای تنظیم وکالت نامه از آن طریق اقدام کنند. و بعد از امضاء وکالت، وکیل موردنظر با مراجعه به وزارت امور خارجه در ایران و ارائه مدارک خود، وکالت‌نامه را دریافت کند. در این روش دیگر نیازی به ارسال وکالت‌نامه نمیباشد.

2- روش دیگر اینکه به استناد ماده ۱۵ قانون حمایت خانواده،  زوجین میتوانند به کنسولگری ایران مراجعه کرده و نشانی و مشخصات مراکز یا اشخاص صلاحیت دار برای اجرای صیغه طلاق را اخذ ‌کنند. در نهایت پس از اخذ گواهی اجرای صیغه طلاق مجددا  میتوانند در کنسولگری، درخواست ثبت طلاق را بدهند.

طلاق ایرانیان خارج از کشور

مراحل طلاق ایرانیان خارج از کشور

در این قسمت میتوان دو فرض را متصور شد:

۱.در صورتی که زن مقیم خارج است و زوج خواه مقیم خارج یا ایران با طلاق موافق نیست:

در این جا زوجه می تواند با ارسال مدارک وکالت در طلاق برای وکیلی در ایران و با ارائه دلائل طلاق مثل  موارد دوازده گانه شروط ضمن عقد یا عسر و حرج از دادگاه خانواده تقاضای طلاق کند.

زن می تواند در کشور محل اقامت خود نیز تقاضای طلاق کند. البته باید این را بداند که رای دادگاه خارجی تنها در صورتی در ایران معتبر است و اجرا می شود که مطابق قوانین ایران باشد.

۲.درصورتی که شوهر مقیم خارج از کشور است و زوجه خواه مقیم ایران یا خارج از کشور موافق طلاق نیست:

برای طلاق ایرانیان خارج از کشور بر اساس قوانین ایران، حق طلاق با مرد است . بنابراین زوج می تواند در این زمینه مدارک خود را برای یکی از وکلا در ایران ارسال کند تا درخواست طلاق وی را به ثبت برساند.

البته در ماده 15قانون حمایت خانواده بیان شده است که زوجی که مقیم خارج از کشور باشد. می تواند در صورت داشتن شرایط طلاق این درخواست را با سفارت ایران در میان بگذارد.

طلاق زن و شوهری که در کشورهای مختلف زندگی میکنند :

ممکن است در پرونده هایی زن و شوهر متقاضی طلاق ، در دو کشور متفاوت زندگی میکنند. در این صورت هر کدام از دو طرف باید به صورت جداگانه با مراجعه به کنسولگری یا سامانه هایی مانند سامانه میخک و سامانه ثنا وکالت نامه ای را برای طلاق تنظیم کنند. البته باتوجه به متفاوت بودن قوانین کنسولگری در کشورهای مختلف، ممکن است زمان دریافت این وکالت‌نامه متفاوت باشد.

چگونگی تقسیم اموال در خارج از کشور

همان طور که قبل هم  اشاره کردیم طلاق ایرانیان خارج از کشور مطابق قانون ایران است. بنابراین تمام مسائل مربوط به روند طلاق از جمله تقسیم اموال نیز مطابق قانون ایران خواهد بود. در این زمینه ما در ایران در عقدنامه شرطی به نام شرط تنصیف اموال و دارایی را داریم.

در صورت امضای این شرط، هرگاه طلاق بنا به درخواست زوجه نباشد و طبق تشخیص دادگاه تقاضای طلاق ناشی از تخلف زن از وظایف همسری یا سوء اخلاق و رفتاری نباشد. زوج موظف است تا نصف دارایی موجود خود را که در ایام زناشویی با او بدست آورده یا معادل آن را طبق نظر دادگاه بلاعوض به زوجه منتقل کند. بنابراین اگر نوع طلاق از نوع توافقی باشد عنوانی به نام تصنیف یا تقسیم اموال نداریم. مگر اینکه زن و شوهر طی توافقی بین خود، اموال را تقسیم کنند.

در رابطه با تقسیم اموال در خارج از کشور نیز دو طرف میتوانند با تنظیم وکالتنامه ای  با کمک سامانه‌های ثنا و میخک، برای این کار اقدام کنند.

طلاق ایرانیان خارج از کشور

حقوق زوجه در خارج از کشور

ممکن ات زنی که در خارج از کشور اقامت دارد قصد اجرا گذاشتن مهریه خود را داشته باشد. در این صورت باید گفت دادگاه‌های خانواده فقط  اموالی که زوج در ایران دارد را مورد بررسی قرار میدهند. و حق انجام هیچگونه اقدامی دررابطه با اموالی که در خارج از کشور است را ندارند.

در رابطه با حق طلاق در خارج از کشور نیز باید گفت زنی که طبق قانون ایران دارای حق وکالت در طلاق است. برای انجام روند طلاق باید به دو وکیل وکالت دهد. یک وکیل از جانب خودش و یک وکیل از جانب همسرش که در اینجا دیگر نیازی به مشارکت زوج در مراحل مختلف طلاق وجود ندارد.

مورد دیگر بحث طلاق غیابی است. طلاق غیابی زمانی است که یکی از طرفین، وکیل یا قائم مقام او در هیچ یک از جلسات دادگاه حضور نداشته باشد. و یا اینکه جلسات دادگاه به آنها به صورت واقعی ابلاغ نشده باشد. در اینجا حکم طلاق غیابی به دادخواست هر یک از طرفین که طرف مقابل او حضور نیافته صادر میشود.

ثبت طلاق ایرانیان مقیم خارج

زن و مرد پس از این‌که در ایران اقدامات لازم برای طلاق انجام دادند و دادگاه صالح به طلاق آنها رأی داد. هردو به همراه یکدیگر و یا به ‌صورت جداگانه می‌توانند برای ثبت طلاق و نهایی کردن آن به سفارت محل اقامت خود مراجعه کنند. البته قبل از آن باید تقاضای خود را در سامانه میخک ثبت کنند و سپس با به همراه داشتن مدارک مورد نیاز، به سفارت مراجعه کنند.

برای ثبت طلاق باید ۳حتما ماه و ۱۰ روز از تاریخ جاری شدن صیغه طلاق شرعی بگذرد تا عدم رجوع آنان به یکدیگر قطعی شود.

مدارک مورد نیاز برای ثبت طلاق ایرانیان مقیم خارج :

واقعه طلاق ایرانیانی که ازدواجشان در شناسنامه آنها درج شده است، بنا به درخواست آنان و با ارائه مدارک ذیل در نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور ثبت می‌گردد:

  1. درخواست زوجین برای ثبت طلاق از طریق سامانه میخک به آدرس (Mikhak.mfa.gov.ir)
  2. ارائه اصل حکم قطعی طلاق صادره که با حضور زوجین یا وکلای رسمی ایشان انجام شده باشد.
  3. مدارک اقامت.
  4. ارائه گواهی طلاق شرعی صادره اشخاص صلاحیت‌دار که اسامی آنان توسط نمایندگی اعلام گردیده است.
  5. ارائه قبض پرداخت هزینه.
  6. اصل شناسنامه زوجین.
  7. عکس هر یک از زوجین (4 قطعه ).
  8. سایر مدارک موردنیاز.

برای دریافت اطلاعات بیشتر میتوانید با مراجعه به مرکز حقوقی بین المللی سروش عدل  از وکیل طلاق خارج از کشور مشاوره دریافت نمایید.